راه اندازی شبکه های کابلی

راه اندازی شبکه های کابلی، اقدامی است که کارشناسان ماهر ما در مرکز طراحی شبکه برای کاربران گرامی انجام می دهند. برای ارائه ی این خدمت، افراد دوره دیده و ماهر در این مرکز استخدام شده و قادر به راه اندازی این سیستم به شکل صحیح و حرفه ای می باشند.

از آنجا که مبحث شبکه و موضوعات آن برای کاربران دارای جذابیت می باشد، در این مطلب به بررسی روش، مراحل و نکاتی در مورد راه اندازی شبکه های کابلی پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

راه اندازی شبکه های کابلی

شبکه ی کابلی چیست؟

پیش از پرداختن به مراحل راه اندازی شبکه های کابلی، بد نیست کمی در مورد ماهیت این شبکه ها صحبت کنیم. شبکه های کابلی، در واقع مجموعه ای از کابل هاست که دو یا چند رایانه را به یکدیگر متصل می کند.

معمولا برای ساخت انواع این شبکه ها که به اترنت نیز معروف هستند، به دو نوع CAT5e، CAT5 UTP یا Crimper یا آچار شبکه و Connector از نوع RJ-45 به اندازه ی دو برابر تعداد کابل ها (دو عدد برای هر کابل) نیازمند هستیم. آنچه اهمیت دارد این است که راه اندازی شبکه های کابلی، دقت بالایی را طلب کرده و بهتر است توسط افراد مجرب انجام گردد.

روش های ساخت شبکه های کابلی

دو روش عمده برای ساخت شبکه های کابلی وجود دارد که شامل: روش ۵۶۸-A و روش ۵۶۸-B می شوند. نکته ی حائز اهمیت در استفاده از این روش ها، توجه به رنگ بندی کابل ها برای اتصال می باشد. به طور کلی تفاوت چندانی بین این دو روش وجود ندارد اما معمولا برای کابل های پچ (Patch Cable) از روش ۵۶۸-B استفاده می شود.

برای کابل Crossover که بیشتر در شبکه بندی Ad hoc برای اتصال دو دستگاه به یکدیگر کاربرد دارد، یک طرف کابل از طریق روش ۵۶۸-A  و طرف دیگر، با استفاده از روش ۵۶۸-B متصل می گردد.

مراحل راه اندازی شبکه های کابلی

مراحل راه اندازی شبکه های کابلی با هریک از روش های ذکر شده عبارتند از:

  1. با کلیک راست بر روی آیکن کارت شبکه اترنت (کابلی)، گزینه ی Properties را انتخاب نمایید.
  2. سپس ضمن انتخاب گزینه ی TCP/IPv4 روی دکمه ی Properties کلیک کنید.
  3. برای دستگاه های دارای سرور که Gateway نیستند، IP آدرس ۱۹۲٫۱۶۸٫۰٫۱را اختصاص دهید. برای دستگاه های  Gateway نیازی به انجام این کار نیست.
  4. در مرحله ی چهارم از مراحل راه اندازی شبکه های کابلی، توجه کنید که گزینه ی Subnet mask را به حالت پیش فرض ویندوز باقی بگذارید.
  5. پس از اجرای مراحل فوق برای سایر کامپیوترهای متصل به شبکه، کابل را لخت کرده و ضمن چینش رنگ بندی با هریک از دو روش گفته شده، سیم ها را به صورت افقی در داخل Connector قرار دهید.
  6. در مرحله ی ششم برای تکمیل مراحل راه اندازی شبکه، Connector را در آچار قرار داده و فشار دهید.
  7. مراحل بالا را با سر دیگر کابل نیز انجام داده و بدین ترتیب، شاهد راه اندازی شبکه ی کابلی مورد نظر خود باشید.

نکات راه اندازی شبکه های کابلی

به عنوان کسی که شاید تجربه ی کمی در این زمینه داشته باشد، لازم است نکاتی را در مورد راه اندازی شبکه های کابلی مد نظر داشته باشید. به عنوان مثال، این مساله بسیار اهمیت دارد که در هنگام انجام مراحل برای رایانه های مختلف موجود در شبکه، جدا از IP آدرس مجزا، آدرس Gateway را به صورت ۱۹۲٫۱۶۸٫۰٫۱ وارد کرده و از گذاشتن گزینه ی Subnet mask در آنها به حالت پیش فرض ویندوز، غافل نشوید. همچنین فراموش نکنید که باید IP مجزا و منحصر به فرد به سایر دستگاه ها اختصاص دهید.

 مثلاً برای رایانه ی شماره (۲) آدرس ۱۹۲٫۱۶۸٫۰٫۲، رایانه ی شماره (۳) آدرس ۱۹۲٫۱۶۸٫۰٫۳ و به ترتیب برای هر رایانه، آی پی متفاوتی را در نظر بگیرید. نکته ی دیگر اینکه اگرچه پس از اختصاص IP به رایانه ها و  اتصال صحیح کابل ها، رایانه ها به طور خودکار به شبکه متصل شده و شبکه آماده بهره برداری می شود، اما اشتراک فایل ها، چاپگرها و اشتراک اینترنت بین کامپیوترهای موجود در شبکه را فراموش نکنید.

نکته ی دیگری که برای راه اندازی شبکه های کابلی باید مورد توجه قرار گیرد، عدم اشتباه در تشخیص شماره ی زوج ها از شماره ی پین ها می باشد؛ حتما شماره ی پین ها را با محل آن ها بر روی فیش یا Connector تطابق داده و از یکسان بودن آنها اطمینان حاصل نمایید.

مرکز طراحی شبکه

مرکز طراحی شبکه، خدمات مربوط به این سیستم را به کاربران عرضه می نماید. نصب و راه اندازی انواع شبکه، بررسی و رفع مشکلات سیستم های موجود در شبکه و تعمیرات شبکه، عمده ترین اقدامات انجام شده در این مرکز به حساب می آیند.

لازم به یادآوری است که کلیه ی اقدامات حوزه ی شبکه، توسط متخصصین این حوزه صورت گرفته و از پیشرفته ترین برنامه ها و تجهیزات برای این کار استفاده می شود. مرکز تجهیزات شبکه مفتخر است که در راستای عمل به ارکان مشتری مداری، مشاوره های تخصصی را به کاربران ارائه می دهد.

چنان در هریک از بخش های انواع شبکه های مورد استفاده ی خود دچار مشکل یا ابهامی شدید، با این مرکز تماس گرفته و راهنمایی های لازم را از مشاورین ما دریافت نمایید.