راه اندازی مراکز داده(Data Center)

راه اندازی مراکز داده یا دیتا سنتر (Data Center) بخشی از خدمات ارائه شده توسط کارشناسان و مهندسانِ مرکز سخت افزار ایران می‌باشد. این شرکت توانایی طراحی و پیاده‌سازی گستره ی متنوعی از سیستم‌ها و ساختارهای فناوری اطلاعات را دارد. مرکز داده (Data Center) به مجموعه‌ای از سرویس گرها، زیرساخت‌های ارتباطی/امنیتی و تجهیزات الکترونیکی گفته می‌شود .

برای ارائه، نگهداری و پشتیبانی از سرویس‌های تحت شبکه (اینترنت -اینترانت -اکسترانت) به کار می روند . سازمان‌ها، شرکت‌ها و افراد می‌توانند با به کارگیری سرویس‌های ارایه شده از طرف مرکز داده وب‌گاه‌ها، اطلاعات و سرویس‌های مبتنی بر شبکه ی خود را بر روی (اینترنت –اینترانت -اکسترانت) راه‌اندازی کنند.

مرکز داده، با توجه  به نوع کاربردی که برای آن تعریف شده است، می‌تواند به عنوان یک مرکز پردازشی، مرکز ذخیره داده، مرکز جمع آوری داده و یا تمامی این موارد عمل کند. مراکز داده ی بسیار عظیم و متنوعی در سرتاسر شبکه ی جهانی اینترنت در حال سرویس دهی هستند که برخی از این مراکز استفاده تجاری محدود درون سازمانی دارند و برخی دیگر در اینترنت به صورت تجاری و یا عمومی استفاده می شوند.

پیشینه ی راه اندازی مراکز داده در ایران و دیگر کشورها

پیش از این در کشور ما، استفاده از اینترنت به دلیل خط فرمانی و ساختار غیرگرافیکی محیط آن، به سادگی امکان‌پذیر نبود و بعلاوه مردم نیز تمایل چندانی به آن نداشتند. این روند در سال ۱۹۹۳ با ایجاد مفهوم وب در اینترنت تغییر کرد و از آن سال به بعد روز به روز بر تعداد کاربران افزوده شد. کاربران به تدریج اطلاعات و مستندات بسیاری را از طریق فضای اینترنت  با یکدیگر به اشتراک گذاشتند و این روند تا آنجا پیش رفت که خطوط اینترنتی پیشین و سرورهای موجود، قدرت جوابگویی به خیل عظیم کاربران را نداشتند.

همین وضعیت بودکه  مقدماتِ ایجاد و راه‌اندازی مراکز داده را به وجود آورد. برای مثال شرکت‌های تجاری نیازمند سرورهایی بودند که قابلیت انتقال اطلاعات به مشتریان و کاربران را داشته باشند و این کار را با سرعت بالا و به آسانی انجام دهند. بدیهی است امکان اینکه هر شرکت و یا سازمان به خودی خود اقدام به راه‌اندازی سایت‌های اینترنتی کند وجود نداشت، چرا که این کار امکانات وسیعی را طلب می‌کرد و بسیار هزینه‌بر بود. راهکار این معضل  به نظر، پیاده‌سازی مراکز خاصی با عنوان دیتا سنتر یا مراکز داده‌ بود.

ویژگی‌های بالقوه مراکز داده –مثل در اختیار داشتن اتصالات پرسرعت اینترنتی، و نیز وجود  سرورهای قوی و متعدد- راه‌اندازی سرورهای وب را برای عموم کاربران امکان‌پذیر می‌ساخت. هریک از کاربران با وجود مراکز داده می‌توانستند فضای محدودی از این مراکز را اجاره کرده و در این سرورها سایت‌های خود را در معرض دید مخاطبان قرار دهند.

بهره‌مندی از امکان مراکز داده، بسته به نیاز کاربران، قابلیت توسعه‌بخشی داشت و برای مثال یک کاربر می‌توانست یک مرکز داده را به طور کلی برای خود اجاره کند. در اجاره ماهانه یک مرکز دیتا، پارامترهای متعددی تأثیرگذار است که از میان آن‌ها می‌توان به سرعت CPU، میزان حافظه RAM، ابعاد هارد دیسک، ترافیک ماهانه مورد نیاز، سیستم عامل سرور و نیز سابقه‌ی مرکز داده اشاره کرد

بالارفتن سرعت اینترنت و راه اندازی مراکز داده

در حال حاضر با توجه به رشد میزان استفاده از فضای اینترنت و توسعه‌ی شبکه‌های داخلی و خارجی و نیز حرکت پر سرعت سازمان‌ها به سوی اطلاعات یکپارچه، نیاز به فضایی برای مدیریت، ذخیره‌سازی، توزیع، طبقه‌بندی، برقراری ارتباط پرسرعت و تأمین امنیت داده‌ها به شدت احساس می‌شود به طوری که هم‌اکنون در بیشتر کشورها مراکز داده وجود دارند.

تمرکز این مراکز در برخی از کشورها به‌ویژه در کشور امریکا بسیار زیاد است که علت آن هم پایین و به‌صرفه بودن نرخ اتصال به اینترنت و نیز در دسترس بودن سرعت‌های بالا می‌باشد. یک مرکز داده می‌تواند در جایگاه مرکزی پردازشی، مرکز ذخیره داده، مرکز جمع‌آوری داده و یا تمامی این موارد عمل کند، لیکن هر کدام از این‌ها، بسته به نوع کاربردی که  دارد برای آن مرکز داده تعریف شده است.

همانگونه که گفته شد، هم‌اکنون مراکز داده بسیار عظیم و قدرتمندی در سرتاسر شبکه جهانیِ اینترنت در حال سرویس‌دهی به مشترکان و کاربران خود هستند. تعدادی از این مراکز داده، صرفاً بهره‌وری تجاری محدود و درون سازمانی دارند و تعدادی دیگر به صورت تجاری و یا عمومی قابل استفاده هستند.

 مراکز داده، شامل قسمت های مختلف هستند. این قسمت‌ها، با توجه به  دسته بندی مرکز داده می‌توانند متغیر باشند:

راه اندازی Data Center با توجه به ساختار مرکز

در ساختار یک مرکز داده می‌توان بخش‌هایی نظیر سیستم‌های نرم‌افزاری، سیستم توزیع قدرت، سیستم ذخیره‌سازی، سیستم تأسیسات و سیستم فیزیکی را مشاهده کرد. مرکز سخت افزار ایران، طراحی یک مرکز داده را با توجه به به دسته بندی‌های مختلف موجود برای یک مرکز و نیز قسمت‌های مختلفی انجام می‌دهد که برای هر دسته قابل ارائه است.

برخی از دسته‌بندی‌های مذکور که در این طراحی مدنظر قرار داده می‌شود عبارتند از: شبکه‌های تجاری، سازمانی و یا دانشگاهی، شبکه‌های خصوصی WAN، فراهم‌کننده‌های سرویس (SP)، مراکز داده اینترنتی (IDC)، مراکز داده فراسازمانی (Extranet)، مراکز داده محلی (Intranet).

اقدامات لازم جهت راه اندازی مرکز داده

در راستای بهره‌مندی از مزیت‌های موجود در یک مرکز داده، مرکز سخت‌افزار ایران ،  نصب و راه‌اندازی مراکز داده و تجهیزات جانبی آن را انجام می دهد . در این قسمت به ذکر اقدام های لازم جهت ایجاد مرکز داده می پردازیم :

مرکز طراحی شبکه

مرکز طراحی شبکه با استفاده از برترین متخصصینِ  راه اندازی شبکه ، طی تجربیاتی که سالیان متمادی در زمینه ی نصب و راه‌اندازی شبکه‌های انتقال‌داده در پروژه‌های متعدد به دست آورده ، آماده ی ارائه ی  روش‌های بهینه ی نصب و راه‌اندازی مرکز داده ، سرویس‌های شبکه و پیاده‌سازی سرورهای قابل اطمینان  در جهت رفاه حال مشتریان گرامی می باشد.همچنین این مرکز ،انواع خدمات در زمینه ی طراحی، مشاوره، تامین تجهیزات، نصب و راه‌اندازی و نگهداری مراکز داده (Data Centers)را در اختیار مشتریان گرامی قرار می دهد. گفتنی است ،این شرکت با رعایت الزامات استاندارد TIA/EIA-942 اقدام به ساخت مراکز داده می‌نماید.

اخبار و خواندنی های شبکه

اخبارو خواندنی های شبکه با توجه به نیاز کاربران و جهت کسب اطلاعات در ارتباط با انواع شبکه ، راه اندازی مرکز داده ، سخت افزار و نرم افزار شبکه و.. در این بخش مورد بررسی قرار می گیرد. کارشناسان فنی طراحی  شبکه نکات مهم و کاربردی را در ارتباط با انواع شبکه و راه اندازی آن در اختیار شما کاربران گرامی قرار می دهند .

در صورت بروز هر گونه مشکل و یا سوال می توانید پرسش های خود را در این بخش با ما در میان گذاشته و از پاسخ های کارشناسان شبکه بهره مند گردید. کاربران با مطالعه ی این بخش ضمن بالابردن دانش عمومی می توانند اطلاعات خود را در ارتباط با این مبحث به روز رسانی نمایند.