اگر چه در نگاه نخست چنین به ذهن تداعی می شود که منظور از راه اندازی شبکه بی سیم ، شبکه ای است که بدون استفاده از هر گونه سیم پیاده‌سازی شده است، لیکن متخصصان این حوزه می دانند که منظور از شبکه بی سیم آندسته از شبکه های ارتباطی است که اتصال گره‌ها در آن، بدون استفاده از سیم صورت گرفته است.

شبکه‌های ارتباطی بی سیم عموماً به‌وسیله یکی از انواع سیستم‌های انتقال اطلاعات به دوردست، که از «امواج الکترومغناطیس» استفاده می‌کنند، پیاده‌سازی می‌شوند، مانند استفاده از «امواج رادیویی» به عنوان «حامل». برای درک بهتر این موضوع بد نیست بدانید که «شبکه رایانه‌ای» نوعی از شبکه‌های ارتباطی است.

در راه اندازی شبکه بی سیم یا همانWlan  عموماً یکی از سه استاندارد ارتباطی WiFi  زیر به کار برده می شود:

  • ۱۱b اولین استانداردی است که به صورت گسترده بکار رفته است.
  • ۱۱a سریعتر اما گرانتر از ۸۰۲٫۱۱b می باشد.
  • ۱۱g جدیدترین استاندارد که شامل هر دو استاندارد قبلی بوده و از همه گرانتر میباشد.

 

شما کاربران گرامی می توانید با مراجعه به مرکز طراحی شبکه ، درخواست خود مبنی بر نیاز به راه اندازی شبکه بی سیم را ثبت و تخصصی ترین سرویس های مرتبط با آن را دریافت نمایید. مرکز طراحی شبکه با تکیه بر دانش و تخصص مهندسان خود، توانایی طراحی و پیاده‌سازی گستره متنوعی از سیستم‌ها و ساختارهای فناوری اطلاعات را یافته است و در این مسیر موفق به اجرای برنامه های گسترده و موفقی شده است.

مهندسان این مرکز در نخستین گام طی یک جلسه حضوری نیازها، تجهیزات شبکه و سرویس ها را بررسی کرده و در گام بعد بر اساس درخواست، استانداردها و شرایط موجود مناسب ترین طرح جهت راه اندازی شبکه بی سیم را ارائه می دهند.

راه اندازی شبکه های بی سیم

مزایای راه اندازی شبکه بی سیم

راه اندازی شبکه بی سیم در قیاس با راه اندازی شبکه کابلی مزایایی دارد که در بخش زیر به برخی از آنها اشاره خواهد شد. اکر قصد انتخاب نوع شبکه و کابلی بودن یا بی سیم بودن آن را دارید به اطلاعات درج شده در بخش زیر اکتفا نکنید. شما کاربران گرامی می توانید با حضور در مرکز طراحی شبکه تخصصی ترین مشاوره ها و راهنمایی های ممکن را دریافت کرده و با توجه به شرایط و امکانات خویش بهترین انتخاب را داشته باشید. برخی از مزایای راه اندازی شبکه بی سیم عبارتند از:

  • در مکان هایی که امکان کابل کشی وجود ندارد، راه اندازی شبکه بی سیم امکان‌پذیر است.
  • راه اندازی شبکه بی سیم ضمن آنکه مقرون به صرفه است هزینه چندانی هم ندارد.
  • در شبکه سازی بدون سیم هزینه ای صرف کابل کشی هم محور یا بهم تابیده شده و نیز فیبرنوری نمی شود. بلکه تنها از فرکانس رادیویی یا RF استفاده می شود.
  • گسترش شبکه های بی سیم، بدون کابل کشی امکان‌پذیر است.
  • در شبکه های بی سیم امکان جابجایی کاربران وجود دارد وکارکنان یک سازمان بدون هیچ مشکلی می توانند جابجا شوند.
  • شبکه های بدون سیم انعطاف پذیری بیشتری نسبت به شبکه های کابلی دارند و نیز وقت کمتری صرف احداث آن شده و نگهداری آن بسیار آسان و با صرفه است.

امنیت در شبکه های بی سیم

برای بسیاری از کاربران امنیت شبکه از جایگاه ویژه ای برخوردار است. در راه اندازی شبکه بی سیم، امنیت شبکه را با توجه به پارامترهای زیر می توان تعیین و تعریف کرد:

استفاده از سیستم های امنیتی برای انجام فرایند Authentication و Encryption: برای امنیت در شبکه های بی سیم می توان با استفاده از برخی الگوریتم ها، اطلاعات جابجا شده در شبکه را رمزگذاری کرد که به آن Encryption گویند. مورد دیگر احراز هویت یا Authentication  است که در آن، هویت اشخاص پیش از امکان اتصال به شبکه محرز می گردد. با استفاده از این روش تنها کاربرانی اجازه اتصال به شبکه را دارند که که از پیش نام کاربری و رمز عبور به آنها اختصاص داده شده است.

SSID (Service Set Identifier): شما زمانی که از طریق گوشی های هوشمند خود می خواهید از طریق وایرلس به اینترنت خانگی خود وصل شوید لیست شبکه وایرلس همسایگان نزدیک خود را خواهید دید که هرکدام اسم خاص خود را دارند. این همان موردی است که ما قصد توضیح آن را داریم شبکه های WLAN متشکل از چند شبکه محلی هستند که هرکدام از آنها دارای شناسه است. این شناسه ها در Access Point ها قرار داده شده است و باعث شناسایی هر شبکه است.

راه اندازی شبکه بی سیم یا کابلی

همانگونه که ذکر شد راه اندازی شبکه بی سیم در قیاس با شبکه کابلی مزایایی دارد. اما وجود این مزایا باعث نمی شود که تمامی کاربران راه اندازی شبکه بی سیم را به شبکه کابلی ترجیح دهند. اطلاعات درج شده در بخش زیر مقایسه ای جهت انتخاب راه اندازی شبکه بی سیم و با کابلی را ارائه می دهد. با توجه به مزایا و معایب هر یک از این دو شبکه در نهایت باید تصمیم گرفت که در محیطی که نیاز به اشتراک اطلاعات وجود دارد کدام یک از شبکه های بی سیم و کابلی مناسبتر به نظر می رسند. بعنوان مثال اگر هزینه برای صاحب شبکه مهم بوده و نیاز به استفاده از حداکثر کارائی را دارد ولی پویائی مهم نمی باشد بهتر است از شبکه کابلی استفاده کرد.

مرکز طراحی شبکه

مرکز طراحی شبکه با همکاری تیمی از زبده ترین کارشناسان سخت افزار و نرم افزار ارائه دهنده کلیه خدمات مرتبط با نصب، راه اندازی و تعمیر شبکه است. متقاضیان طراحی شبکه می توانند از طریق راه های ارتباطی ذکر شده در وب سایت با کارشناسان ما تماس بگیرند و پس از دریافت مشاوره ها و راهنمایی های مورد نیاز، پس از مراجعه حضوری، درخواست خود مبنی بر نصب و راه اندازی شبکه را ثبت نمایند. برخی از خدمات ارائه شده توسط کارشناسان مرکز طراحی شبکه عبارتند از:

  • مشاوره، طراحی، نصب، راه اندازی، پشتیبانی و راهبری شبکه های LAN
  • مشاوره، طراحی، نصب، راه اندازی، پشتیبانی و راهبری شبکه های WAN
  • مشاوره، طراحی، نصب، راه اندازی، پشتیبانی و راهبری شبکه های Converged
  • مشاوره، طراحی، نصب، راه اندازی، پشتیبانی و راهبری انواع Firewall های نرم افزاری و سخت افزاری
  • مشاوره، طراحی، نصب، راه اندازی شبکه بی سیم، پشتیبانی و مدیریت شبکه های محلی و بین ساختمانی بی سیم (Wireless Networks)
  • مشاوره، طراحی، نصب، راه اندازی و پشتیبانی سیستم های IDS/IPS مبتنی بر Host و Network
  • مشاوره و طراحی بستر شبکه بر پایه فیبر نوری
  • امن سازی شبکه و تجهیزات ارتباطی و پیاده سازی پایش های امنیتی و تست نفوذ