کارت گرافیک لپ تاپ

عیب یابی کارت گرافیک لپ تاپ با توجه به حساسیت این قطعه و نقش ویژه‌ی آن در ارتقاء کیفیت عملکرد لپ‌تاپ‌ها نیازمند حضور مهندسانی کارآمد و متبحر می‌باشد؛ کارشناسانی که می‌بایست ضمن آگاهی از تمامی اجزاء این قطعه، با چگونگی تعمیر و ترمیم آن نیز آشنایی داشته باشند. پیش از آشنایی با اقدامات انجام شده در مرکز تعمیرات کارت گرافیک، اطلاعات کوتاهی در مورد شیوه‌ی کار این قطعه و بخش‌های مختلف آن ارائه می‌گردد.

هدف نهایی از به‌کارگیری یک کارت گرافیک لپ تاپ، تولید مجموعه‌ای از سیگنال‌هاست که قادر به نمایش نقاطی باشند که بر روی صفحه نمایشگر موجود هستند. اگر از فاصله‌ی بسیار کم به نمایشگر لپ‌تاپ نگاه کنیم، شاهد وجود نقاط بسیار ریزی خواهیم بود که به اصطلاح «پیکسل» خوانده می‌شوند. پیکسل‌ها در بیشتر صفحات نمایشگر، بصورت تمام رنگ بوده و دارای ۱۶٫۸ میلیون حالت متفاوت می باشند. هدف یک کارت گرافیک، ایجاد مجموعه‌ای از سیگنال‌هاست که نقاط فوق را بر روی صفحه نمایشگر، نمایش دهند. جالب است بدانیم که چشم انسان تنها قادر به تشخیص ده میلیون رنگ متفاوت است.یک کارت گرافیک پیشرفته متشکل از یک برد مدار چاپی، حافظه و یک پردازنده اختصاصی است. طراحی پردازنده موجود در کارت گرافیک لپ تاپ با هدف انجام محاسبات مورد نیاز  گرافیکی، صورت پذیرفته است.

کارت گرافیک لپ تاپ

نام‌ و اجزا کارت گرافیک لپ تاپ

کارت گرافیک‌ را با نام‌های متفاوت دیگری نیز می‌شناسند که برخی از آن‌ها عبارتند از: کارت ویدئو، برد ویدئو، برد نمایش ویدیوئی، برد گرافیک، آداپتور گرافیک و آداپتور ویدئو. یک کارت گرافیک لپ تاپ متشکل از سه بخش اساسی است که در بخش ذیل به انها پرداخته شده است. آشنایی با اجزا کارت گرافیک، کمک شایانی در طی صحیح فرآیند عیب یابی کارت گرافیک لپ تاپ و تشخیص درست اشکال پیش آمده خواهد کرد. سه بخش اساسی کارت گرافیک عبارتند از:

اینترفیس کامپیوتر

این بخش وظیفه‌ی تغییر محتویات حافظه کارت گرافیک لپ تاپ را برعهده دارد. این اتفاق با اتصال کارت گرافیک به گذرگاه مربوطه بر روی برد اصلی صورت خواهد گرفت. از این طریق کامپیوتر قادر به ارسال سیگنال از طریق گذرگاه مربوطه برای تغییر محتویات حافظه خواهد بود.

تعمیر کارت گرافیک لپ تاپ در نمایندگی تعمیرات لپ تاپ

اینترفیس ویدئو

این بخش یاری‌گر کارت گرافیک لپ تاپ جهت تولید سیگنال برای مانیتور است. برای تشخیص این وضعیت صفحه نمایشگری را در نظر بگیرید که در هر ثانیه شصت فریم را بازخوانی/بازنویسی می‌کند، این بدان معنی است که کارت گرافیک تمام حافظه مربوطه را بیت به بیت اسکن و این عمل را شصت مرتبه در ثانیه انجام می‌دهد. سیگنال‌های موردنظر برای هر پیکسل موجود بر هر خط، ارسال و در ادامه یک پالس افقی sync، نیز ارسال می‌گردد. عملیات فوق برای ۴۸۰ خط تکرار شده  و در نهایت یک پالس عمودی sync ارسال خواهد گردید.

حافظه

بنیادی‌ترین نیاز یک کارت گرافیک لپ تاپ، حافظه است. این بخش، رنگ مربوط به هر پیکسل را در خود نگه می‌دارد که در ساده‌ترین حالت به یک بیت برای ذخیره‌سازی رنگ هر پیکسل (هر پیکسل سیاه و سفید باشد) نیاز است. در این حالت با توجه به این‌که هر بایت شامل هشت بیت است، نیاز به هشتاد بایت (حاصل تقسیم ۶۴۰ بر ۸) برای ذخیره سازی رنگ مربوط به پیکسل‌های موجود در یک سطر بر روی صفحه نمایشگر  و ۳۸۴۰۰ بایت (حاصلضرب ۴۸۰ در ۸۰) حافظه جهت نگهداری تمام پیکسل‌های قابل مشاهده بر روی صفحه، خواهد بود.

راهنمای عیب یابی کارت گرافیک لپ تاپ

در بخش زیر یک راهنمای کلی جهت عیب یابی کارت گرافیک لپ تاپ ارائه شده است. در واقع در این راهنما، به نشانه‌هایی اشاره شده است که با مشاهده آنها می‌توان به وجود خرابی در کارت گرافیک پی برد. به طور کلی نشانه های خرابی کارت گرافیک را می توان در موارد زیر جمع بندی کرد:

  • با وجود روشن بودن لپ تاپ تصویری بر روی مانیتور خود نمی بینید در این صورت احتمالاً اشکال دستگاه مربوط به کارت گرافیک آن است و می بایست سرویس های مرتبط با تعمیر کارت گرافیک بر روی دستگاه اِعمال گردد.
  • وجود خطوط راه راه عمودی از بالا به پایین حاکی از احتمال آسیب دیدگی کارت گرافیک لپ تاپ است.
  • در صورتی که پس از بالا آمدن صفحه ی حاوی آرم ویندوز، صفحه مانیتور شما خاموش می شود به احتمال زیاد یکی از قطعات الکترونیکی مرتبط با کارت گرافیک شما آسیب دیده است.
  • در صورتی که با اجرای کارهای سنگین توسط لپ تاپ (نظیر اجرای برنامه ها و یا بازی هایی با گرافیک بالا) تصویر ارائه شده توسط لپ تاپ کند و بی کیفیت شود احتمالا مشکلی در سیستم خنک کننده کارت گرافیک لپ تاپ به وجود آمده است.
  • موارد بالا همگی می تواند نشانه ای دال بر خرابی کارت گرافیک باشد لیکن در خیلی موارد نیز مشکل از کارت گرافیک نیست و اشکال ایجاد شده می تواند از منبع تغذیه و یا مادربرد لپ تاپ باشد که اجازه انتقال تصویر را به کارت گرافیک نمی دهد. جهت عیب یابی صحیح دستگاه خویش می توانید به پارت تخصصی تعمیر کارت گرافیک لپ تاپ مراجعه نمایید.

نشانه های کارت گرافیک سوخته

سوختن کارت گرافیک لپ تاپ را می توان با جایگزین کردن یک کارت گرافیک جدید بر روی دستگاه تشخیص داد. اگر با تست سیستم با یک کارت گرافیک دیگر، تصویر به مانیتور لپ تاپ شما انتقال یافت، بنابراین برای تعمیر کارت گرافیک و یا تعویض آن باید دست به کار شوید. اما اگر با تست یک کارت گرافیک لپ تاپ دیگر ، باز هم تصویری بر روی مانیتور خود نمی بینید مشکل احتمالاً ناشی از قطعات دیگر دستگاه است. توجه داشته باشید که در مواردی نیز عدم امکان انتقال تصویر ناشی از آن است که چیپ ست مربوط به انتقال تصویر در مادربورد خراب شده است. گاهی اوقات نیز به علت بروز مشکل در منبع تغذیه سیستم ، توان کافی برای انتقال تصویر به مانیتور وجود ندارد. حتی گاهی به علت بروز مشکل در پردازنده مرکزی سیستم (CPU) نوبت به عملیات انتقال تصویر نمی‌رسد. جهت بررسی های تخصصی لپ تاپ خویش و عیب یابی صحیح پیش از تعمیر کارت گرافیک لپ تاپ می توانید به مرکز تعمیر کارت گرافیک لپ تاپ مراجعه نمایید.

واحدهای تعمیرات لپ تاپ

تخصصی ترین تعمیرات سخت افزاری و نرم افزاری لپ تاپ ااز جمله تعمیر و عیب یابی کارت گرافیک لپ تاپ – با حضور در مرکز تخصصی تعمیرات لپ تاپ قابل دریافت است. تعمیرات لپ تاپ انجام شده در این مرکز به دلیل استفاده از پیشرفته ترین تجهیزات و جدیدترین ترفندها، بهبود و ارتقاء عملکرد دستگاه های معیوب و بازیابی کیفیت اولیه آنها را سبب گشته است. تعمیرات انجام شده در مرکز تعمیرات لپ تاپ محدود به برند و مدل خاص نیست؛ از همین رو شما کاربران گرامی می توانید در صورت بروز هر گونه اشکال و اختلال در دستگاه های خویش به این مجموعه مراجعه و تخصصی ترین خدمات و سرویس های ممکن در حوزه تعمیرات لپ تاپ را دریافت نمایید.

مرکز تخصصی تعمیرات لپ تاپ

مرکز تخصصی تعمیرات لپ تاپ متشکل از پارت های متعددی است که در هر یک از آنها، سرویس های تخصصی مرتبط با یکی از لپ تاپ های موجود در بازار اعم از ایسوس، لنوو و … به مراجعان ارائه می گردد. مراجعان به این مرکز، بسته به نوع و مدل لپ تاپ و اشکال پیش آمده در آن به یکی از پارت های تعمیرات لپ تاپ راهنمایی شده و در آن سرویس های مورد نیاز را دریافت می کنند. خدمات ارائه شده در نمایندگی تعمیرات لپ تاپ به یُمن وجود کارشناسان زبده با بالاترین سطح کیفی و با استفاده از مؤثرترین متدهای تعمیر انجام می‌پذیرد. واحدهای موجود در این مرکز تمامی لپ تاپ ها را پشتیبانی کرده و تمامی ایرادات ایجاد شده در هر یک از لپ تاپ ها را برطرف می سازند.

Rate this post

مشکلت حل نشده؟😟 معطل چی هستی ؟!🤔 گوشی رو بردار و با 62948(021) تماس بگیر، مشاوره رایگانه!🤩