آموزش نصب کولر گازی (قسمت دوم)

نصب کولر گازی و مراحل ابتدایی آماده سازی آن را در مقاله ای با عنوان “راهنمای نصب کولرگازی (قسمت اول)” بیان کردیم. پیشنهاد میشود برای خواندن این مطلب حتما قسمت اول را مطالعه کنید. در این مقاله به ادامه مطلب و نحوه نصب لوله ها میپردازیم:

  • ابتدا فاصله بین یونیت خارجی و داخلی را به دقت اندازه گیری کنید. می توانید اول روی دیوارها را با استفاده از مداد و خط کش، خط کشی کرده و سپس با قراردادن متر روی خطوط کشیده شده که مشخص کننده محل عبور لوله ها می باشند، فاصله های غیر مستقیم را اندازه گیری کنید.
  • از لوله بر دیسکی در خصوص برش لوله های مسی استفاده کنید. استفاده از اره آهن بر برای برش لوله علاوه بر دندانه دار شدن مقطع لوله باعث نفوذ براده و پلیسه داخل لوله می شود. لازم بذکر است هنگام استفاده از لوله بر دیسکی از روغن استفاده نکنید.
  • در هنگام برش لوله ۱۰% بیشتر از فاصله اندازه گیری شده لوله را برش دهید.
  • لوله را با زاویه صفر درجه ببرید. برش زاویه دار، محدب و یا مقعر باعث بروز نشتی گاز خواهد شد.
  • در هنگام نصب کولر گازی از ابزار مناسب جهت بر طرف کردن پلیسه در مقطع لوله استفاده کنید . حتما مطمئن شوید که پلیسه داخل لوله نفوذ نکند. جهت پرهیز از نفوذ پلیسه در زمان پلیسه گیری لوله را سر پایین بگیرید و یا با پر کردن لوله با یک پارچه تمیز پلیسه گیری را انجام دهید و سپس پارچ را با حتیاط و به صورت سر پایین خارج کنید.
    5/5 (1 امتیاز)

 آموزش نصب کولر گازی

  • در ابتدای لوله های ارتباطی یونیت داخلی و سپس یونیت خارجی را وصل کنید.
  • قبل از زبانه کشی لوله، مهره اتصال را فراموش نکنید.
  • حداکثر ارتفاع مجاز لوله بصورت عمودی بین دو یونیت داخلی و خارجی ۵ متر می باشد.
  • مجموعه لوله را از قسمت اتصالی به یونیت داخلی تا قسمتی که وارد سوراخ دیوار می شود بصورت کامل نوار پیچ کنید.
  • حداکثر طول مجاز لوله بصورت افقی بین یونیت خارجی و داخلی ۱۰ متر می باشد.

نکته:

در صورت نفوذ پلیسه و لراده لوله مسی در داخل سیستم کمپرسور و سایر قطعات موجود در مدار تبرید، دستگاه دچار مشکل اساسی خواهد شد. وجود پلیسه سر لوله ها باعث نشت گاز خواهد شد. پس از بریدن لوله و برطرف کردن پلیسه داخلی، ابتدا مهره برنجی را از لوله رد کرده و سپس توسط لاله کن، سر لوله را لاله کنید.میزان بیرون آمدگی لوله از سطح قالب ابزار حدود ۰/۵ میلیمتر برای R22 می باشد. برای اطمینان از عدم نشتی باید سر لوله یکنواخت، صاف و بدون ترک باشد. در صورت استفاده از گاز R 410a برای لاله زنی از ابزار مخصوص استفاده شود.

مراحل نصب کولر گازی اسپلیت

 

برای اتصال بهتر، مهره را روی لوله زبانه دار بطور مستقیم قرار دهید و در لحظه اول مهره اتصال را بدون فشار ببندید تا کامل جفت شوند. پس از سفت کردن مهره توسط دست به کمک دو آچار معمولی و آچار ترک مهره را سفت کنید. مطمئن شوید قبل از بستن مهره اتصال، محل مشخص شده با گریس مخصوص کاملا چرب شده باشد، زیرا باعث جلوگیری از نشت گاز می شود. در جدول زیر مقدار نیروی لازم جهت سفت کردن مهره نشان داده شده است.

  • نصب سینی جهت نگهداشتن یونیت داخلی ( IN DOOR) بر روی دیوار جهت نصب سینی احتیاج به یک تراز بوده تا سینی بصورت تراز روی دیوار نصب گردد و از دلر چکشی و مته مخصوص برای سوراخ کاری روی دیوار استفاده می شود، همچنین نگهدارنده ریموت کنترل بر روی دیوار در مکانی که به راحتی قابل دسترس باشد لازم است .
  • نصب یک پایه مناسب و مقاوم برای یونیت خارجی ( OUT DO0R) بر روی دیوار پشت بام روی زمین یا سقف های شیب دار .
  • نصب یک فیوز مناسب از نوع فیوز کند کار ( فیوز موتوری ) و همچنین استفاده از کابل استاندارد و مرغوب متناسب با جریان مصرفی دستگاه در جائیکه سیستم اتصال زمین ( ارت ) وجود دارد. سیم ارت دستگاه را حتما وصل کنید.

برای نصب کولر گازی به نکات زیر توجه کنید

– استفاده از لوله های آب یا فاضلاب آب و یا لوله گاز بعنوان سیستم اتصال زمین کار خطرناک و امکان برق گرفتگی دارد.

– جهت عبور لوله ها، لوله درین و کابل ارتباطی باید بر روی دیوار سوراخی به اندازه این مجموئه تعبیه شود و قبل از اینکه این مجموئه از داخل سوراخ عبور کند، یک لوله پلاستیکی مناسب داخل سوراخ بایستی کمی به سمت بیرون شیب داشته تا آب حاصل از دیفراست براحتی از درین خارج شود. در بعضی از مکان ها برای ایجاد یک چنین سوراخی بهتر است از مته های گرد بر که برای این منظور ساخته شده است استفاده کرد.

– هنگامی که یونیت خارجی بالاتر از یونیت داخلی قرار می گیرد، روغن جریان یافته در مسیر لوله کشی به راحتی به کمپرسور بر نمی گردد. برای سهولت در این کار به ازاء هر ۵ الی ۷ متر بین یونیت داخلی و خارجی یک تله روغن متناسب درست کرده و یا از قبل تهیه و نصب نمایید.

– لوله ها بایستی به آرامی خم کاری شود تا دو پهن نشده و مشکلاتی را که قبلا توضیح دادیم ایجاد نکند. برای این منظور از لوله خم کن های فولادی یا فنری استاده می کنیم و به آرامی لوله ها را خم می کنیم. سعی کنید مسیر های پر پیچ و خم را برای لوله ها ایجاد کنید و از حداقل خم استفاده کنید. لوله ها را بایستی جدای از کرد و سعی کنید مجموئه لوله ها و درین و کابل ارتباطی را توسط نوار مخصوص که برای این منظور ساخته شده در آخر، نوار پیچی کنید. در ضمن شیلنگ درین که به لوله درین دستگاه داخلی اضافه می شود را باید در محل اتصال محکم و آب بندی کرد.

– در هنگام نصب یونیت داخلی و خارجی حد استاندارد طول لوله کشی از لحاظ ارتفاع لوله ها و همچنین کل طول لوله ها در نظر گرفته شود. فضای لازم در اطراف یونیت داخلی و خارجی رعایت شود و همچنین ارتفاع مناسب یونیت داخلی از کف اتاق به طور صحیح انتخاب گردد. این موارد در جداول مخصوص هر دستگاهی آورده می شود.سعی کنید به جداول راهنما که از طرف سازنده دستگاه ارائه می گردد مراجعه نمائید.

نکات اصولی لوله کشی کولر گازی

یکی از عمده ترین مشکلات در نصب کولر گازی نشت گاز است. لذا بهتر است قبل از اقدام به لوله کشی با یکسری لوازم و سپس رعایت اصول لوله کشی آشنا شوید:

  • لوله مسی خوب با ضخامت استاندارد
  • از لوله مسی خوب با ضخامت مناسب طبق جدول زیر استفاده کنید.
  • ابزار مناسب شامل : لوله بر، گیره لوله و پرچ کن مناسب، برقو برای پلیسه گیری لوله بعد از برش، سوهان نرم برای سوهان زدن پس از برش، آچار ترک متر
  • برای سفت کردن مهره لوله ها برای هر سایز لوله نیروی خاصی لازم است و نیروی اضافه باعث خراب شدن اتصال و امکان نشت را بوجود میاورد.

  • فاصله بین یونیت داخلی و خارجی را اندازه گرفته و لوله را کمی بلندتر ببرید.
  • کابل ارتباطی را نیز ۱/۵ متر بلندتر از طول لوله در نظر بگیرید. سپس طبق جداول زیر مراحل بریدن و پرچ کاری لوله را انجام دهید.
  • چک کنید که لوله های بین یونیت خارجی و داخلی بطور مناسب وصل شده، کابل های ارتباطی و کابل برق اصلی وصل، لوله ها عایق کاری، نوار پیچی و سیستم آماده است.

  • مهره را بصورت هم مرکز روی پیچ قرار داده، سپس توسط آچار ترک متر و یک آچار ساده و یا آچار فرانسه مهره را محکم کنید. بهتر است به محل پشت و روی قسمت پرچ شده قبل از بستن کمی روغن ( از نوع روغن مخصوص همان گاز ) بمالید.
  • برای اینکه در قسمت یونیت داخلی در زمان بستن مهره بعلت کمبود فضا دچار مشکل نشوید، حایلی بین سینی و دستگاه تخته و شیئی قرار دهید تا یونیت داخلی از سینی فاصله بگیرد.

لینک های مفید

 فروش کولر گازی / قیمت کولر گازی / تعمیرات اسپلیت سامسونگ / تعمیرات اسپلیت فوجیتسو / تعمیرات اسپلیت ال جی / تعمیرات اسپلیت توشیبا / نمایندگی فروش کولر گازی توشیبا / نمایندگی فروش کولر گازی فوجیتسو / نمایندگی فروش کولر گازی سامسونگ / نمایندگی فروش کولر گازی ال جی / مرکز تخصصی کولر گازی / فروش کولر گازی / تعمیرات کولر گازی

5/5 (1 امتیاز)

مشکلت حل نشده؟😟 معطل چی هستی ؟!🤔 گوشی رو بردار و با 62948(021) تماس بگیر، مشاوره رایگانه!🤩

تعمیر تلویزیون ال جی در محل
نمایندگی تعمیر تلویزیون ال جی در تمامی مناطق ایران
پست های اخیر