مسیر یابی TCP/IP

به طور کلی شبکه مقوله ی پیچیده ایه و بخش های مختلفی داره که برای کار کردن با اونها، باید آموزش دیده باشین. مثلا یه چیز جالبی که وجود داره اینه که بعضی از انواع شبکه، از چند قسمت تشکیل شدن و هر کدوم از این قسمت ها، پروتکل های مختلفی دارن. توی این شرایط، استفاده از پل برای حفظ سرعت ارتباطات بین قسمت های شبکه مناسب نیست و باید یه فکر دیگه کرد. تو محیط های شبکه ای گسترده تر، شما نیاز به دستگاهی دارین که هم خواص پل رو داشته باشه، هم بتونه یه شبکه رو به بخش های کوچیک تر تفکیک کنه و از توانایی تعیین مسیر برخوردار باشه. مسیریاب ها بر اساس اطلاعات موجود در جداول مسیریابی، بهترین مسیر عبور داده رو تعیین می کنن. توی این مقاله، می خوایم در مورد مسیر یابی  TCP/IP و جزئیات این فرایند، اطلاعاتی رو به شما دوستان عزیز ارائه بدیم؛ مطلب امروز نتورک زون رو از دست ندین.

مسیر یابی  TCP/IPچیست؟

اول بهتره در مورد مسیریابی یه توضیح کوتاهی ارائه بدیم. اگه بخوایم خیلی ساده بگیم، مسیریابی فرایندیه که برای انتقال اطلاعات بر روی یک مسیر از مبدا به یک مقصد انجام میشه. تفاوتی که مسیریابی TCP/IP  داره اینه که روی  این شبکه، هم مبدا و هم مقصد(host)  نامیده می شن. اینجا اطلاعات به بسته هایی به اسم Packet خرد میشن و بعد بین میزبان ها رد و بدل میشن. در ادامه شما رو با انواع مسیریابی آشنا می کنیم.

انواع مسیریابی

انواع مسیریابی شامل موارد زیر میشه:

مسیریابی غیر مستقیم

توی مسیر یابی غیر مستقیم، میزبان های مبدأ و مقصد روی قسمت های مختلفی از شبکه قرار دارن و بسته باید از طریق یک مسیر یاب عبور داده بشه. در واقع مسیریابی غیر مستقیم برای شبکه هایی کاربرد داره که پیچیده تر هستن و از چند بخش مختلف تشکیل  شدن که بعضی از اون بخش ها به اینترنت متصل هستن. توی این نوع مسیر یابی  TCP/IP، میزبان های مبدا و مقصد روی یک قسمت از شبکه نیستن و بسته ها باید از طریق مسیریاب منتقل بشن. جالبه بدونین که یه مسیریاب در ساده ترین حالتش، یه پیوند فیزیکی بین دو شبکه ایجاد میکنه. مسیریاب ها ابزارهای بی اعتنایی(passive)  هستن که توجهی به ترافیک عمومی شبکه ندارن. یعنی عملا شما می تونین یه مسیریاب رو، کامپیوتری با دو یا چند کارت روی اون در نظر بگیرین. هر کدوم از این کارتها به یه قسمت جدا از شبکه وصل شدن و به این ترتیب، یه کامپیوتر میتونه پیامها رو از یه قسمت به قسمت دیگه بفرسته.

مسیر یابی مستقیم

مسیریابی مستقیم مربوط به زمانیه که مبدأ و مقصد روی یک قسمت شبکه قرار گرفته باشن. در واقع وقتی هم میزبان مبدا و هم میزبان مقصد هر دو روی یک قسمت (Segment) باشن، میشه از مسیریابی مستقیم یاDirect routing  استفاده کرد.

انواع مسیر یاب ها

خب بعد از اینکه با کلیت مسیر یابی  TCP/IP و انواع مستقیم و غیر مستقیم مسیریابی آشنا شدین، حالا اطلاعاتی در مورد انواع مسیریاب ها رو به شما ارائه میدیم. خب به طور کلی مسیریاب یه ابزار فیزیکی هست که برای اتصال دو یا چند شبکه مورد استفاده قرار می گیره. این ابزار، بسته رو از میزبان یا همون فرستنده میگیره و روی اون چندتا کار انجام میده. اگه مسیر یاب مستقیما به شبکه مقصد وصل باشه، میتونه بسته رو مستقیما به میزبان ( دریافت کننده ) تحویل بده. اما اگه مسیریاب مستقیما به شبکه ی مقصد وصل نباشه، باید بسته ها رو به مسیر یاب دیگه ای برای گرفتن تصمیم مشابهی ارسال کنه. فرایند کاری مسیریاب ها به این صورته که جداول مسیر یابی به صورت محلی در اونها نگه داری میشه و پروتکلIP  میتونه با این جدول ها برای گرفتن اطلاعات مسیر یابی مشورت کنه. تو مسیر یابی  TCP/IP به این نکته توجه میشه که یه جدول مسیر یابی اصولا لیستی از شبکه های روی (internetwork)  و مسیر یاب های مجاور برای استفاده از اون شبکه ها هست. همه ی مسیر یابها، این جدول ها رو دارن اما ورودی اونا به دو شکل مدیریت میشه:

  • مسیریابی ایستا یاStatic  که در این روش، جداول مسیر یابی باید به طور دستی روی مسیر یاب های ایستا پیکر بندی بشن.
  • مسیریاب های پویا یاDynamic  که جداول مسیر یابی در اون به طور اتوماتیک روی میزبان های پویا پیکر بندی میشن.

مرکز طراحی شبکه

مرکز طراحی شبکه با بهره مندی از واحدهایی مجهز به آخرین تکنولوژی های روز دنیا، خدمات حوزه نتورک رو به کاربران ارائه میده. در این مرکز نیروهای زبده ای فعالیت می کنن که سالها در حوزه مورد بحث فعالیت کردن و از دانش روز شبکه بهره مند هستن. طراحی و اجرای انواع سیستم های شبکه، تعمیر مشکلات شبکه، نصب و راه اندازی تجهیزات مختلف شبکه، ترمیم تجهیزات و مواردی از این دست، عمده ترین خدماتی هستن که این مرکز به کاربرای محترم ارائه میده. پرسنل مرکز طراحی شبکه در مرکز سخت افزار ایران، تلاش می کنن ضمن ارائه ی با کیفیت ترین سرویس ها، رضایت شما کاربران محترم رو جلب و شما رو از مراجعه به سایر مراکز بی نیاز کنن.

Rate this post

مشکلت حل نشده؟😟 معطل چی هستی ؟!🤔 گوشی رو بردار و با 62948(021) تماس بگیر، مشاوره رایگانه!🤩

تعمیر تلویزیون ال جی در محل
نمایندگی تعمیر تلویزیون ال جی در تمامی مناطق ایران
پست های اخیر