صدای کولر گازی

کولرهای گازی نیز همچون سایر دستگاه‌های مکانیکی ممکن است با سپری شدن عمر مفیدشان، دچار اشکال در عملکرد و استهلاک در قطعات گردند. در این وضعیت دستگاه ممکن است دچار مشکلات متعددی گردد که در این بین، صدای کولر گازی نیز یکی از همین مشکلات است. البته منظور از صدا دادن اسپیلت، صدای تولید شده توسط کمپرسور که در پنل بیرونی دستگاه قرار گرفته نیست؛ چرا که صدا دادن این بخش از دستگاه تا اندازه‌ای طبیعی است و درست از همین روست که کمپرسور در بخش بیرونی دستگاه و در پنل خارجی اسپلیت جای داده شده است. منظور از صدای کولر گازی آن قسم صداهایی است که تقریباً نابهنجار به شمار آمده و آزادهنده هستند. تولید صدای نابهنجار توسط قطعات کولر گازی ممکن است به دلایل متعددی روی دهد که برخی از شایع‌ترین آنها عبارتند از: خرابی کمپرسور، بروز اشکال در پره فن کولر، بروز اشکال در موتور فن، خرابی فن دمنده، خرابی موتور فن دمنده و … . در این مقاله برخی از علل مذکور شرح داده شده و شیوه تعمیر آنها ذکر می‌گردد.

5/5 (18 امتیاز)

بررسی علل صدای کولر گازی

موتور فن (Fan Motor)

این احتمال نیز وجود دارد که صدای کولر گازی به دلیل برخوردی باشد که میان پروانه‌های فن و محفظه‌ی دمنده صورت می‌پذیرد. همانگونه که ذکر شد کولر گازی دارای دو پروانه فن، یکی در جلو و یکی در عقب است. در صورت صدا دادن اسپلیت، هر دو این پروانه‌ها را بررسی کنید و از عدم تماس آنها با محفظه مطمئن گردید. در صورتی که تماسی مابین این فن ها و محفظه نبود، بلبرینگ‌های موتور فن را بررسی کنید. اگر بلبرینگ‌ها خراب شده بودند نیاز به تعویض موتور فن است.

پره‌ی فن (Fan Blade)

مورد دیگری که می‌تواند علت صدای کولر گازی باشد پره فن این دستگاه است. همانگونه که می‌دانید کولرهای گازی دارای یک پروانه فن در جلو و یک پروانه فن در عقب هستند. در صورت شنیدن صدای نابهنجار از اسپلیت، هر دو این پره‌ها را چک کرده و از صحت عملکرد آنها مطئن شوید. تعویض فن کولر زمانی ضروری است که این قطعه خراب شده باشد و یا در حین کار با بخش‌هایی از کولر برخورد داشته باشد.

کمپرسور (Compressor)

صدا دادن کمپرسور کولر گازی پس از طی عمر مفید این قطعه، امری طبیعی است. بنابراین در صورتی که صدای کولر گازی به دلیل تولید صدا توسط این قطعه است، نیازی به تعمیر کمپرسور نیست. مگر آنکه مشکل پیش آمده حاد بوده و شدید باشد (برای تشخیص این موضوع بهتر است دستگاه توسط کارشناس تعمیر کولر گازی بررسی گردد). غالباً وقتی کمپرسور به صدا می‌افتد می‌تواند چندین سال دیگر هم کار کند. در هر حال اگر به هر دلیل تصمیم به تعویض کمپرسور کولر گازی دارید، توصیه می‌شود انجام این کار را به مراکز استاندارد و مجاز در حوزه تعمیر کولرگازی بسپارید.

موتور فن دو شفتی (Dual Shaft Fan Motor)

اگر چه یاتاقان‌های موجود در موتور فن به شکلی روغن کاری شده‌اند که در دراز مدت نیازی به تمدید این روغن کاری نباشد، اما گاه با گذشت چندین سال، کیفیت این روغن کاری نیز افت پیدا می‌کند و همین مسئله سبب صدای کولر گازی می‌گردد. در صورتی که بررسی‌ها نشان دهد که صدای کولر گازی به دلیل خرابی این بخش است، باید موتور فن دو شفتی کولر گازی عوض شود.

فن دمنده (Blower Wheel)

برای اطلاع از این مسئله که شفت موتور شل شده است یا خیر، فن دمنده را تکان دهید. در صورت شل بودن فن دمنده، نیاز است تا پیچ‌های آن‌ها سفت شده و یا تعوض گردد. در صورت انجام این کار و استمرار شل بودن فن دمنده، نیاز است تا فن دمنده به طور کامل تعویض گردد.

موتور دمنده (Blower Motor)

این امکان وجود دارد که یکی یا تمامی پره‌ها‌ی به دیواره‌ی محفظه ساییده شوند. بنابراین دو فن جلو و عقب را بررسی کنید و مطمئن شوید که پروانه‌ها به جایی مالیده نمی‌شوند. اگر این‌طور نبود ولی همچنان صدا زیاد بود، یاتاقان موتور دمنده را بررسی کنید. اگر مشکلی بود، موتور دمنده را عوض کنید.

تعمیر کولر گازی در محل

اگر کولر گازی شما نیز در طول روزهای اخیر صدای نابهنجاری تولید می‌کنند، شما کاربران گرامی، می‌توانید سرویس‌های تخصصی مرتبط با تعمیر این مشکل را از طریق تماس با کارشناسان ما و ثبت درخواست خود مبنی بر نیاز به حضور کارشناس تعمیر کولر گازی در محل ثبت نمایید. کارشناسان ما بلافاصله پس از تماس شما، هماهنگی‌های لازم را انجام داده و جهت تعمیر اسپلیت شما در محل حضور می‌یابند. توصیه می‌شود در صورت تماس با مرکز تعمیرات کولر گازی علت صدای کولر گازی (در صورت اطلاع و با توجه به موارد درج شده در این مقاله) و دستکاری‌های احتمالی را با کارشناسان ما در میان بگذارید.

نمایندگی تعمیرات کولر گازی

شما کاربران گرامی می‌توانید در صورت مشاهده هر گونه اشکال در عملکرد کولر گازی خود، از طریق تماس با نمایندگی تعمیرات کولر گازی ، تخصصی‌ترین سرویس‌های تعمیر و بهسازی مرتبط با کولر گازی خود را دریافت نمایید. برخی از تخصصی‌ترین سرویس‌های ارائه شده در نمایندگی تعمیرات کولر گازی عبارت است از: تعمیر و رفع نشتی کویل های کندانسور کولر گازی، تعمیر مشکل سرد نکردن کولر گازی، سرویس و تعمیر کولر گازی، تعمیر ریموت کنترل کولر گازی، تعمیر کولر گازی اینورتر، شارژ گاز کولر گازی توسط کارشناسان بخش تعمیر و تعویض قطعات کولر گازی، تعمیر مشکل صدای کولر گازی، جابه‌جایی کولر گازی، ارائه تمامی خدمات مرتبط با نصب کولر گازی، تعمیر و تعویض برد کولر گازی، تعمیر و تعویض کمپرسور کولر گازی، سرویس سالیانه کولر گازی و کولر گازی و …. . توصیه می‌شود در صورت تماس با این مرکز، نوع اشکال پیش آمده در دستگاه، نشانه‌های مشاهده در کولر و دستکاری‌های احتمالی را با کارشناسان در میان بگذارید.

مشکلت حل نشده؟😟 معطل چی هستی ؟!🤔 گوشی رو بردار و با 62948(021) تماس بگیر، مشاوره رایگانه!🤩