بلوتوث 5؛ تفاوت‌ها و دلایل اهمیت

در نتورک زون امروز می خوایم در مورد بلوتوث 5 و تفاوت هایی که این نسخه با نسخه های قبلی داره، اطلاعاتی رو به شما همراهان عزیز و همیشگی ارائه بدیم. حتما شما هم مثل ما کلی از بلوتوث خاطره دارین؛ اولین گوشی هایی که به این تکنولوژی مجهز بودن رو یادتون میاد؟ مینشستیم دور هم و کلی زمان میذاشتم تا بتونیم یه عکس، کلیپ یا موزیک رو از طریق بلوتوث برای همدیگه بفرستیم. اون روزا شاید فکرش رو هم نمیکردیم که این فناوری تا چه حد میتونه پیشرفت کنه و تو چه کارهایی مورد استفاده قرار میگیره. بلوتوث روز به روز پیشرفت کرد و با انتشار هر نسخه ی جدیدش، قابلیت های کاربردی بهش اضافه شد. بلوتوث 5 ، آخرین نسخه ی این فناوریه که دیوایس هایی مثل آیفون 8 ، آیفون X و سامسونگ گلکسی اس 8 ، کلی بابت پشتیبانی از این نسخه تبلیغات کردن. اگه موافق باشین، بریم سراغ بررسی ویژگی های نسخه ی جدید فناوری دندان آبی و ببینیم چه قابلیت هایی بهش اضافه شده.

بلوتوث 5؛ تفاوت‌ها و دلایل اهمیت

بلوتوث چیست؟

خب قبل از هر چیز، بد نیست اطلاعاتمون رو در مورد بلوتوث و کلیت این فناوری افزایش بدیم. Bluetooth یه نوع فناوری ارتباطی بی سیم هست که برای برقراری ارتباط بین دستگاه های هوشمند و به طور کلی، اینترنت اشیاء یا (IoT) کاربرد داره. این فناوری در ابتدا فقط توی گوشی های موبایل وجود داشت و امکان تبادل اطلاعات بین این دستگاه ها رو فراهم میکرد. البته با گسترش اینترنت و ظهور فناوری های جدید ارتباطی، بلوتوث یه مقدار از رونق افتاد؛ ولی این فناوری خیلی زود جای خودش رو پیدا کرد. دیگه بلوتوث محدود به گوشی های موبایل نیست و در محصولاتی مثل تلویزیون، کامپیوتر، لپ تاپ و حتی لوازم خانگی هم مشاهده میشه. بلوتوث 5 ، به عنوان جدید ترین نسخه ی این فناوری، قابلیت استفاده در انواع هدفون ها و کیبورد های بی سیم رو هم داره و اگه دیوایس مورد نظرتون رو به این نسخه به روز رسانی کنین، شاهد ارتقا عملکرد دستگاه هستین.

1. Bluetooth Low Energy

یکی از ویژگی های جالب و مهم بلوتوث 5 ، کم مصرف بودن اونه. در واقع همه ی استاندارد های به کار رفته در این نسخه، بر اساس استاندارد Bluetooth Low Energy پیاده سازی شدن. جالبه بدونین که این استاندارد، همراه بلوتوث 4 معرفی شد و باعث میشه که هدفون های بی سیم، انرژی کمتری برای اتصال به دستگاه مصرف کنن. بلوتوث کم ‌مصرف (Low Energy) برای کاهش مصرف دستگاه‌ های بلوتوث طراحی شده و در اصل، برای گجت ‌های پوشیدنی‌ و برج ‌های مراقبت و دیگر دستگاه‌ های کم‌ مصرف طراحی شد و محدودیت های متعددی داشت. توی نسخه ی قبلی، هدفون های بی سیم نمیتونستن روی بلوتوث کم مصرف با هم ارتباط برقرار کنن و باید از نسخه های قبلی که انرژی زیادی لازم داشتن استفاده میکردن. بلوتوث 5 این مساله رو برطرف کرده و امکانی رو فراهم کرده که تمام دستگاه‌ های صوتی بتونن از طریق بلوتوث کم ‌مصرف ارتباط برقرار کنن. خب این اتفاق خیلی خوبیه؛ چون اینطوری، هم مصرف دستگاه کم میشه و هم عمر باتری افزایش پیدا میکنه.

2. Dual Audio

یه ویژگی جالب دیگه که در بلوتوث 5 وجود داره، Dual Audio هست که انقلابی در این عرصه ایجاد کرده. این ویژگی باعث میشه که بتونین به صورت همزمان، روی دو تا دستگاه متصل، صدا رو اجرا کنین. مثل اینه که دو جفت هدفون به موبایل تون وصل کنین صدای هر دو رو به ‌صورت همزمان از طریق بلوتوث استاندارد بشنوین. تازه با این ویژگی میتونین صوت رو روی دو اسپیکر در اتاق ‌های مختلف اجرا کنین که این میتونه خیلی کاربردی باشه. جالب تری اینکه این ویژگی باعث میشه دو تا فایل صوتی رو به صورت همزمان گوش بدین یا دو تا آهنگ مختلف رو از یه موبایل بشنوین. گلکسی اس 8 ساموسنگ این ویژگی رو داره و میشه دو تا هدفون بلوتوثی رو به صورت هم زمان بهش متصل کرد البته به زودی بلوتوث 5 این ویژگی رو به صورت رسمی ارائه میده و روی بقیه ی دیوایس ها هم قابل دسترسی خواهد بود.

اگر می خواهید به روز باشید این مقاله را بخوانید : تعویض گلس موبایل سامسونگ

3. افزایش بازدهی و سرعت

قابلیت ها و مزایای بلوتوث 5 به مواردی که گفتیم خلاصه نمیشه و این نسخه، افزایش سرعت خیلی خوبی رو هم تجربه کرده. در واقع این نسخه، چهار برابر افزایش برد، دو برابر افزایش سرعت و هشت برابر افزایش ظرفیت توزیع پیغام داره که در مقایسه با نسخه های قبلی، یه پیشرفت خیلی بزرگ به شمار میره. سرعت انتقال در دستگاه هایی که از نسخه ی 5 بلوتوث استفاده می کنن، دو مگابایت ‌بر ثانیه هست و میتونن در مسافت هایی تا 240 متر با هم ارتباط برقرار کنن. البته اگه دیوار یا مانعی بین دو تا دستگاه باشه، سرعت انتقال کاهش پیدا میکنه که خب این مساله در مورد وای فای هم وجود داره.

4. تاریخ عرضه بلوتوث 5

خب، این همه در مورد جذابیت های بلوتوث 5 صحبت کردیم، حالا به نظرتون این نسخه ی پیشرفته کی منتشر میشه؟ جالبه بدونین آیفون‌ های 8 و 8 پلاس و X و همچنین سامسونگ گلکسی اس 8 ، با استانداردهای مورد نیاز این نسخه سازگار هستن؛ ولی بازم کاربرای این محصولات، به دستگاه های جانبی بلوتوث پنج نیاز دارن که این دستگاه ها، هنوز در سطح جهانی عرضه نشدن. البته خیلی از تولید کننده ها قول دادن که دستگاه های سازگار با بلوتوث 5 رو تا آخر امسال عرضه کنن. خوشبختانه نسخه ی جدید، با دستگاه‌ های قدیمی ‌تر بلوتوث هم سازگاره.

مرکز طراحی شبکه

مرکز طراحی شبکه، یکی از مجهز ترین بخش های مرکز سخت افزار ایران که خدمات حوزه نتورک رو به کاربران ارائه میده. در این مرکز، نیروهای زبده ای فعالیت می کنن که سالها در حوزه مورد بحث فعالیت کردن و از دانش روز شبکه بهره مند هستن. شما عزیزان می تونین سرویس هایی مثل طراحی و اجرای انواع سیستم های شبکه، تعمیر مشکلات شبکه، نصب و راه اندازی تجهیزات مختلف شبکه، ترمیم تجهیزات و مواردی از این دست رو از این مرکز به شکل تخصصی دریافت کنین. پرسنل مرکز طراحی شبکه، تلاش می کنن ضمن ارائه ی با کیفیت ترین سرویس ها، رضایت شما کاربران محترم رو جلب و شما رو از مراجعه به سایر مراکز بی نیاز کنن.

Rate this post

مشکلت حل نشده؟😟 معطل چی هستی ؟!🤔 گوشی رو بردار و با 62948(021) تماس بگیر، مشاوره رایگانه!🤩

تعمیر تلویزیون ال جی در محل
نمایندگی تعمیر تلویزیون ال جی در تمامی مناطق ایران
پست های اخیر