راه اندازی دیتا سنتر

دیتا سنتر یا مرکز داده، در واقع به مجموعه ای اطلاق می شود که امکان ایجاد سرورهای وب را برای عموم کاربران فراهم ساخته است. شرکت های مختلف، فضای محدودی از این سرورها را اجاره کرده و به این ترتیب، سایت های خود را در اختیار کاربران قرار می دهند. مفاهیمی همچون پهنای باند، جزء ملزومات راه اندازی یک دیتا سنتر است که در هر مرکز داده متفاوت می باشد. در این مطلب، با کمک همکارانمان در مرکز طراحی شبکه، نکات کاربردی راجع به فرایند راه اندازی دیتا سنتر به شما همراهان گرامی ارائه خواهیم داد. با توجه به این که برای دسترسی به سرور و استفاده از آن برای معرفی کسب و کار و وب سایت های خود، نیاز به آشنایی با مرکز داده و مفاهیم مربوط به آن دارید، پیشنهاد می دهیم ادامه ی مقاله امروز را از دست ندهید.

دیتا سنتر چیست؟

پیش تر اشاره مختصری به ماهیت دیتا سنتر کردیم و گفتیم که مرکز داده، فضایی است برای دسترسی کاربران به سرورهای وب. جالب است بدانید که تا پیش از دهه 90، استفاده از اینترنت مستلزم برخورداری از دانش و امکانات پیچیده ای بود و به این دلیل نیز عموم مردم نمی توانستند از آن بهره ببرند. با گسترش مفهوم وب و پروتکل HTTP ، این امکان فراهم شد که کاربران بتوانند به راحتی مطالب مورد نظرشان را در اینترنت به اشتراک بگذارند. اما افزایش کاربران اینترنت و حجم اطلاعات، باعث شد که خطوط سابق اینترنتی و سرورهای موجود از پاسخگویی باز بمانند. از طرفی شرکت های تجاری هم وارد این حوزه شدند و اینترنت را به عنوان راه اصلی تبلیغات شان انتخاب کردند. این شرکت ها به سرورهایی نیاز داشتند که بتوانند به راحتی و با سرعت بالا، اطلاعات مورد نظر را در اختیار مشتریان و کاربران قرار دهند. این امکان برای شرکت ها وجود نداشت که خودشان به صورت مستقل، اقدام به راه اندازی سرور کند؛ لذا نیاز به راه اندازی دیتا سرور بود تا شرکت ها بتوانند ضمن اجاره سرور، اطلاعات و دیتاهای مورد نظرشان را به کاربران وب سایت هایشان عرضه نمایند.

نحوه راه اندازی دیتا سنتر

برای راه اندازی دیتا سنتر ، باید به نکات و موارد زیر توجه داشته باشید:

تقسیم بندی داخلی فضای مرکز داده

فضای داخلی یک دیتا سنتر، از چندین قسمت کاربردی مختلف تشکیل شده است که نیاز به تجهیزات مختلفی دارد. به عنوان مثال، یک مرکز داده برای خنک شدن، نیاز به تجیهزاتHVAC  دارد و از دستگاه های مولد برق، برای تامین برق مصرفی استفاده می کند. دستگاه های پو پی اس جزء ضروری یک مرکز داده است تا برق ورودی بدون وقفه تامین گردد. با توجه این که خطر آتش سوزی در این مراکز وجود دارد، وجود تجهیزات اطفاء حریق شامل سنسورها و مخازن گاز در آنها ضروری است. مرکز داده همچنین برای مانیتورینگ و کنترل شبکه، نیاز به تجهیزات مانیتورینگ و کنترلی دارد و از طرفی، باید محل های مشخصی برای استقرار پرسنل، تخلیه تجهیزات و آموزش در آن وجود داشته باشد.

ساختار و طراحی سیستم های تغذیه و نیرو مرکز

دومین مطلب مهم در راه اندازی دیتا سنتر که به نوعی مهم ترین دغدغه ی طراحان و مدیران نیز به شمار می رود، تامین برق مصرفی است. جالب است بدانید که برق مصرفی برخی مراکز در حد ۳٫۵ تا ۴٫۵ مگاوات مصرف بوده است که میزان برق مورد نیاز برای یک شهر متوسط است. استفاده از Blade Server ها و Server Farm ها بجای سرورهای معمولی و یا حتی Main Frame  ، با هدف کاهش مصرف برق به شدت در مراکز دیتا رو به گسترش است. از سوی دیگر، راهکارهایی مانند استفاده از سیستم های Virtual نیاز به افزایش استفاده از سرورها را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. استفاده از Server Cluster نیز به مدیران و طراحان کمک می کند که برای به اجرا درآوردن سرویس ها و برنامه های کاربردی موردنیاز مجموعه، از سرور های کمتری استفاده کنند.

سیستم های اطفاء حریق هوشمند

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، مراکز داده به شدت با خطر حریق مواجه هستند. با توجه به نوع تجهیزات موجود در این مراکز، لازم است که تمهیدات جدی و اساسی برای اطفاء حریق احتمالی در آنها اندیشیده شود. طبق یک استاندارد کلی، برای اطفاء آتش سوزی در دیتا سنتر، از گاز FM200 به جای CO2 یا سایر گازها استفاده می شود.

مرکز طراحی شبکه

مرکز طراحی شبکه با بهره مندی از واحدهایی مجهز به آخرین تکنولوژی های روز دنیا، خدمات حوزه نتورک رو به کاربران ارائه محترم ارائه میده. در این مرکز نیروهای زبده ای فعالیت میکنن که سالها در حوزه مورد بحث فعالیت کردن و از دانش روز شبکه بهره مند هستن. طراحی و اجرای انواع سیستم های شبکه، تعمیر مشکلات شبکه، نصب و راه اندازی تجهیزات مختلف شبکه، ترمیم تجهیزات و مواردی از این دست رو میشه عمده خدمات ارائه شده در این مرکز به شمار آورد. پرسنل مرکز طراحی شبکه تلاش میکنن ضمن ارائه با کیفیت ترین سرویس ها، رضایت شما کاربران محترم رو جلب کنن و شما رو از مراجعه به سایر مراکز بی نیاز کنن.

Rate this post

مشکلت حل نشده؟😟 معطل چی هستی ؟!🤔 گوشی رو بردار و با 62948(021) تماس بگیر، مشاوره رایگانه!🤩

تعمیر تلویزیون ال جی در محل
نمایندگی تعمیر تلویزیون ال جی در تمامی مناطق ایران
پست های اخیر