معرفی سخت افزارهای شبکه

دنیای شبکه های کامپیوتری دنیای گسترده و پیچیده ایه که نیاز به شناخت بالایی داره. در واقع اگه شما با تجهیزات شبکه آشنا نباشین، نمیتونین از قابلیت های متعدد اون به درستی استفاده کنین. به طور کلی تجهیزات و امکانات شبکه به دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری تقسیم میشن. قبلا در مورد نرم افزار شبکه به صورت مفصل صحبت کردیم و اطلاعات کاربردی رو به شما عزیزان ارائه دادیم. (لینک به مطلب همه چیز درباره نرم افزار شبکه) توی این مطلب، از مهندسین مجرب مرکز طراحی شبکه کمک گرفتیم و قصد داریم نکاتی رو راجع به سخت افزارهای شبکه در اختیارتون بذاریم. 

اگه جزء کابرای مبتدی شبکه هستین، این مطلب میتونه در شناخت تجهیزات شبکه و استفاده ی بهینه از اونها بهتون کمک کنه. برای آشنایی با تجهیزات و سخت افزارهای مهم شبکه از جمله: کارت شبکه، هاب یا سوئیچ، کابلهای شبکه، روتر و اکسس پوینت، ازتون دعوت می کنیم به ادامه ی مقاله توجه کنین.

معرفی سخت افزارهای شبکه

مهم ترین سخت افزارهای شبکه

به طور کلی شبکه تجهیزات متعددی داره که هر کدوم به نوعی در عملکرد کلی اون تاثیرگذار هستن. موارد زیر، جزء مهم ترین سخت افزار های شبکه هستن:

کارت شبکه

باید بگیم که یکی از مهم ترین عناصر سخت افزاری که شبکه بدون اون عملا ایجاد نمیشه، کارت شبکه هست. هر کامپیوتر موجود در شبکه، نیازمند استفاده از یک کارت شبکه هست تا بتونه با سایر اجزا ارتباط برقرار کنه. این قطعه، ارتباط بین کامپیوتر و محیط انتقال رو فراهم میکنه و در انواع آنبرد و غیر آنبرد در لپ تاپ ها و کامپیوترها تعبیه میشه.

کابل شبکه

دومین مورد از سخت افزارهای شبکه ، کابل شبکه هست. جالبه بدونین که به این قطعه، محیط انتقال هم گفته میشه. شبکه های اترنت پیشرفته تر، از کابل های به هم تابیده موسوم به twisted pair با هشت رشته سیم استفاده میکنن که با نظم خاصی کنار هم قرار گرفتن. همچنین در این شبکه ها شاهد یه کانکتور RJ-45 در دو سر کابل هستیم.

هاب

اگه کارتون طوری باشه که با شبکه های کامپیوتری در ارتباط باشین، احتمالا اصطلاح هاب و سوئیچ رو شنیدین.هاب، یکی از سخت افزار های شبکه هست که شبکه های محلی کاربرد داره و هر کدوم از کامپیوترهای موجود در شبکه رو به سرور متصل میکنه. هاب به این دلیل مورد استفاده قرار میگیره که کابل کراس نمیتونه شبکه ای با بیشتر از دو سیستم رو ایجاد کنه. میشه گفت که ارائه یک نقطه مرکزی برای اتصال تمامی کامپیوترهای موجود در شبکه، اصلی ترین کاربرد و وظیفه ی هاب به شمار میره. حتی این امکان وجود داره که با اتصال چند تا هاب، کامپیوترهای بیشتری رو وارد شبکه کرد.

سوئیچ

سوئیچ یکی دیگه از سخت افزارهای شبکه هست که تمامی کارهای مشابه یک هاب رو انجام میده. تفاوت این قطعه با هاب اینه که  وقتی یه کامپیوتر نیاز به مبادله اطلاعات با یه کامپیوتر دیگه داره، سوئیچ این کار رو انجام میده. در واقع سوئیچ این امکان رو فراهم میکنه که تبادل داده بین دو کامپیوتر به راحتی و بدون هیچ نگرانی انجام بشه. مزیت این قطعه اینه که کارایی شبکه رو به میزان چشمگیری افزایش میده و باعث حذف تصادم در یک شبکه میشه.

روتر یا مسیریاب

یکی دیگه از تجهیزات و سخت افزار های مورد استفاده در شبکه، روتر یا مسیریاب هست. از این قطعه برای اتصال شبکه ها به همدیگه استفاده میشه. روتر به خصوص برای زمانی کاربرد داره که بخوایم ارتباط اینترنت رو در یک شبکه محلی برقرار کنیم. کار روتر اینه که بسته های اطلاعاتی شبکه رو مسیریابی کنه. این قطعه، کوتاه ترین مسیر رو برای رسوندن اطلاعات به مقصد انتخاب میکنه و میتونه دو شبکه مجزا که هر کدوم node هایی برای خودشون دارن رو به هم وصل کنه.

پرینت سرور

پرینت سرور یکی دیگه از سخت افزارهای شبکه هست که برای به اشتراک گذاشتن پرینترهایی که دارای پورت و کارت شبکه نیستن مورد استفاده قرار میگیره. این دستگاه، یه وسیله کوچیکه که به عنوان یه Node به شبکه متصل میشه و چاپگرهای مورد نظر بهش وصل میشن.

پرینت سرور

Access Point

نقطه دسترسی یا AP در واقع یه نوع پل ارتباطی بین شبکه های کابلی و دستگاه های بدون کابل هست. با استفاده از این سخت افزار، میشه بین چند دستگاه ارتباط برقرار کرد و به این ترتیب، به شبکه دسترسی داشت. اکسس پوینت همچنین میتونه مثل یه روتر عمل کنه و انتقال اطلاعات رو در محدوده وسیع تری انجام بده. در نهایت باید بگیم که مواردی مثل داکت، سوکت، محفظه های فلزی و از این دست هم به عنوان سخت افزارهای شبکه معرفی میشن که بر اساس نظر کارشناس های شبکه در مرکز سخت افزار ایران، این موارد جزء تجهیزات سخت افزاری نیستن.

مرکز طراحی شبکه

مرکز طراحی شبکه با بهره مندی از واحدهایی مجهز به آخرین تکنولوژی های روز دنیا، خدمات حوزه نتورک رو به کاربران ارائه محترم ارائه میده. در این مرکز نیروهای زبده ای فعالیت میکنن که سالها در حوزه مورد بحث فعالیت کردن و از دانش روز شبکه بهره مند هستن. طراحی و اجرای انواع سیستم های شبکه، تعمیر مشکلات شبکه، نصب و راه اندازی تجهیزات مختلف شبکه، ترمیم تجهیزات و مواردی از این دست رو میشه عمده خدمات ارائه شده در این مرکز به شمار آورد. پرسنل مرکز طراحی شبکه تلاش میکنن ضمن ارائه با کیفیت ترین سرویس ها، رضایت شما کاربران محترم رو جلب کنن و شما رو از مراجعه به سایر مراکز بی نیاز کنن.

4.5/5 (8 امتیاز)

مشکلت حل نشده؟😟 معطل چی هستی ؟!🤔 گوشی رو بردار و با 62948(021) تماس بگیر، مشاوره رایگانه!🤩

تعمیر تلویزیون ال جی در محل
نمایندگی تعمیر تلویزیون ال جی در تمامی مناطق ایران
پست های اخیر