تاریخچه لپ تاپ

تاریخچه لپ تاپ  یا همان رایانه های کیفی  ، به سه دهه ی گذشته برمی گردد. لذا لپ تاپ ها رایانه هایی بسیار جوان هستند. با این حال، رشد کمی و کیفی آنها تاکنون شتاب زیادی داشته است و افق روشنتری هم برای این صنعت پیش بینی می شود.

رایانه کیفی یا لپ تاپ که به انگلیسی laptop  نامیده می شود .  وزنی  بین ۱ تا ۷ کیلو دارد که این وزن  به اندازه و مواد مصرف شده در ساخت آن بستگی دارد. این رایانه از کامپیوترهای رومیزی کوچکتر است و می‌تواند با یک باتری کارکند و یا از یک آداپتور AC/DC خارجی تغذیه شود. 

لپ‌تاپ ها با اجزایی شبیه به رایانه های رومیزی تولید شدند . از دیگر ویژگی های لپ‌تاپ‌ها  صفحه نمایش بلور مایع هستند و چند طرح حافظه درآن‌ها برای RAM  است. لپ‌تاپ‌ها دارای یک صفحه کلید سرخود هستند و یک ماوس نیز روی صفحه زیرین آنها وجود دارد ولی می‌توان صفحه‌کلید و ماوس خارجی و جداگانه نیز به آنها متصل کرد. 

لپ‌تاپ ها در انواع مختلف ساخته شده اند. و خریداد با توجه به کاری که با لپ‌تاپ می خواهد انجام بدهد آن ها را خریداری می کند. لپ تاپ ها نیز چون سایر محصولات از زمان تولید اولین لپ تاپ تا کنون سیر تحولی شگرف داشته اند. در بخش بعدی ضمن بررسی تاریخچه لپ تاپ از گذشته تا کنون به به بررسی سیر تحول لپ تاپ ها می پردازیم.

تاریخچه لپ تاپ

تاریخچه لپ تاپ و سیرتحول لپ تاپ ها

در بخش  تاریخچه ی لپ تاپ و سیر تحول آن  به ذکر نام اولین لپ تاپ ها و تولید کنندگان آن ها می پردازیم. نخستین بار  شخصی با نام “Alen Key”   اندیشه ی تولید لپ تاپ را در سال ۱۹۷۰ مطرح کرد. پس از نه سال یعنی  در سال ۱۹۷۹، اولین رایانه لپ تاپ را “William Moggridge” طراحی کرد. 

این رایانه دارای ۳۴۰ کیلوبایت حافظه بود. در سال ۱۹۸۳ ، Gavilan Compute ” ” لپ تاپی با ۶۴ کیلوبایت حافظه تولید کرد این لپ تاپ قابلیت استفاده از MS-DOS  نیز داشت . این رایانه دارای فلاپی درایوی بود که با سایر فلاپی درایوهای موجود سازگار نبود.

ورود اپل به عرصه ی تولید لپ تاپ

در تاریخچه لپ تاپ ورود کمپانی اپل به این عرصه نکته ی مهمی است. با ورود شرکت اپل در سال ۱۹۸۴ ، لپ تاپ ها سیر پیشرفت خود را آغاز نمودند. شرکت “اپل ” نمونه Apple II را معرفی کرد. این رایانه از لحاظ اندازه مانند notebook بود. این سامانه دارای یک ریزپردازنده ۶۵ C۰۲، صد و بیست و هشت کیلوبایت حافظه، یک فلاپی درایو ۵.۲۵ ، دو پورت سریال ، یک پورت موس ، یک کارت مودم، منبع تغذیه خارجی ، بود. وزن این لپ تاپ بدون در نظر گرفتن نمایشگر ۵ کیلوگرم بود. نمایشگر لپ تاپ اپل ۹ اینچی بوده و در آن از پانل اختیاری LCD   استفاده می شد.

لپ تاپ شرکت IBM

شرکت IBM  شرکت دیگری است که در تاریخچه لپ تاپ ، نقش حائز اهمیتی داشته است. در سال   ۱۹۸۶  اولین لپ تاپ به معنای واقعی کلمه توسط شرکت  IBM  ساخته شد. از جمله مشخصات این لپ تاپ می توان به موارد ذیل اشاره نمود : لپ تاپ شرکت IBM مانند لپ تاپ گاویلان از ریزپردازنده نمونه ۸۰۸۸ استفاده می کرد؛ اما دارای ۲۵۶ کیلوبایت حافظه، یک درایو فلاپی ۵/۳ اینچی، نمایشگر LCD، درگاههای موازی، سری چاپگر، فضایی برای نصب مودم، داخلی بود.

این لپ تاپ با  نرم افزارهای ویژه آن (نظیر ویرایشگر متن، تقویم، ماشین حساب، دفترچه تلفن، …) عرضه می شد. وزنی حدود ۴/۵ کیلوگرم داشت و ۳۵۰۰ دلار فروخته می شد. موفقیت این دستگاه بی نظیر بود و طلیعه دار تجارتی نو در عرصه لپ تاپ ها شد، به طوری که «توشیبا» بزودی دنباله رو IBM شد و در پی آن شرکتهای متعددی با پشتوانه های قوی علمی و مالی به این قافله پیوستند.

شاید این مطلب برای شما مفید باشد : چرا لپ تاپ داغ می کند ؟

تاریخچه لپ تاپ و گسترش تولید لپ تاپ

 همان گونه که اشاره نمودیم تاریخچه لپ تاپ ، به سی سال پیش باز می گردد. لپ تاپ ها با وجود پیشینه و قدمت کوتاهی که دارند، سیر تحول و پیشرفت خوبی داشته اند. پس از تولید لپ تاپ های اولیه ، شرکت های دیگر فعالیت خود را جهت تولید لپ تاپ آغاز کردند.

بازار رقابت در تولید لپ تاپ گسترش یافت . زمان تاکنون، سازندگان بسیاری به این عرصه وارد شده اند و هر کدام در حد خود به بهبود لپ تاپ ها کمک کرده اند. از جمله کمپانی های بزرگ که امروز به تولید لپ تاپ می پردازند می توان به اپل ، ایسوس ، ایسر ، سونی ، لنوو، سامسونگ و… اشاره نمود. لپ تاپ های امروزی پیچیده تر و سبکتر و شکیلتر بوده و به آن چه  «کای» در نظر داشت نزدیکترهستند.

نمایندگی لپ تاپ و واحدهای تعمیرات لپ تاپ

نمایندگی لپ تاپ پیشگام در تعمیرات تخصصی انواع برندهای لپ تاپ ، در بخش مقالات به ارائه ی مقالات تخصصی و عمومی لپ تاپ می پردازد. در این مقاله به بررسی تاریخچه لپ تاپ از گذشته تا کنون پرداختیم . امید است با مطالعه ی پیشینه تولید لپ تاپ ، اطلاعات مفیدی در این رابطه کسب نموده باشید.

همان گونه که در تاریخچه لپ تاپ اشاره نمودیم ، امروزه شرکت های مختلف در تولید لپ تاپ ها فعالیت دارند. نکته ی مهم این است که با توجه به افزایش استفاده از لپ تاپ ها ، نیاز به تعمیر لپ تاپ نیز بیش از پیش احساس می شود. نمایندگی لپ تاپ نوید تعمیراتی تخصصی ، بی نقص و بدون بازگشت را به شما کاربران گرامی می دهد. 

از آن جا که در تعمیرات تخصصی لپ تاپ هر برند تعمیرکار ویژه ی خود را می طلبد ، مرکز تعمیرات لپ تاپ ، کارگاه های مجزا را جهت تعمیرات لپ تاپ در نظر گرفته است.در هرکارگاه ا زمتخصصین لپ تاپ مورد نظر بهره  گرفته ایم و امکانات و ملزومات مورد نیاز جهت تعمیرات تخصصی لپ تاپ فراهم گشته است. جهت آشنایی با خدمات هر واحد وارد صفحه ی مربوط به واحد مورد نظر شوید.

Rate this post

مشکلت حل نشده؟😟 معطل چی هستی ؟!🤔 گوشی رو بردار و با 62948(021) تماس بگیر، مشاوره رایگانه!🤩

تعمیر تلویزیون ال جی در محل
نمایندگی تعمیر تلویزیون ال جی در تمامی مناطق ایران
پست های اخیر