تعمیر یا تعویض کمپرسور کولر گازی

وظیفه اصلی خنک سازی کولر گازی توسط کمپرسور انجام می گیرد. اهمیت این قطعه تا جایی است که اختلال در عملکرد آن، تمام کولر گازی را تحت شعاع قرار داده و نیاز به  تعمیر کولر گازی اسپیلت و در بیشتر مواقع تعویض کمپرسور کولر گازی را واجب می کند. اگر از کاربران کولر گازی هستید، حتما نیازمند یکسری اطلاعات در زمینه ی کولر گازی می باشید. در مواقعی آگاهی از ریزترین نشانه های اختلال در عملکرد کولرگازی موجب می شود تا از خرابی قطعه و حتی خود کولر گازی جلوگیری کنید و باکمترین هزینه به رفع آن پردازید. در این مقاله به طور اجمالی مراحل عیب یابی همچنین تعمیر یا تعویض کمپرسور کولر گازی پرداخته ایم تا شاید برای شما کاربر گرامی راهگشا باشد.

4/5 (3 امتیاز)

انواع کمپرسور کولر گازی

ابتدا باید بدانیم که کولرهای گازی دارای انواع مختلفی از کمپرسورها هستند. هر کولر گازی با توجه به قابلیت خاصی که دارد مناسب با یک منطقه ی آب و هوایی ساخته می شود. سیستم های کمپرسوری که در کولر های گازی به کار می رود تا حدودی با هم متفاوت اند. برای آگاهی کامل از نحوه ی تعمیر یا تعویض کمپرسور کولر گازی بهتر است با انواع آن آشنا شوید.

کمپرسور پیستونی

از این نوع کمپرسور در مناطق گرم استفاده می شود که صدای بیشتر و مصرف انرژی بالاتر دارد. البته از قدرت خنک کنندگی بهتری هم برخوردار است. این کمپرسور با هر بار پمپ زدن، مقداری از گاز مبرد را به داخل سیلندر هدایت کرده و از آن جا وارد سیستم کولر می کند.

کمپرسور روتاری

مخصوص مناطق سردسیر است. به گونه ای طراحی شده که مصرف انرژی کمتردارد. همچنین نسبت به کمپرسورهای پیستونی، کارایی بهتر را از خود نشان می دهد.در تعمیر یا تعویض کمپرسور کولر گازی باید بدانیم کمپرسور روتاری ، دارای تعدادی تیغه است که گاز وارد شده به کمپرسور را به پره ها انتقال می دهد.

کمپرسور اسکرال

کولرهای گازی که داری کمپرسورهای اسکرال هستند صدا و مصرف انرژی کمتری دارند در مقابل از قیمت بالاتری برخوردارند. در این نوع کمپرسور، دو اجزای حلزونی متغیر و ثابت هست. در بین آن ها، به گاز مبرد فشار وارد می شود و به سمت سیستم راه پیدا می کند.شناخت تفاوت کمپرسورها، از دیگر قابلیت هایی است که تعمیرکار برای تعمیر یا تعویض کمپرسور کولر گازی باید از آن آگاه باشد

عیب یابی کمپرسور

در زمان سرویس، تعمیر یا تعویض کمپرسور کولر گازی قبل از اینکه ایراد دستگاه خود را از کمپرسور بدانید، بهتر است قطعات مختلف بر سر راه کمپرسور را تست کنید. سپس در نهایت به سراغ کمپرسور بروید. اولین سوالاتی که باید از خود بپرسید ان است: آیا برق به ترمینال کندانسور می رسد؟ آیا کنتاکتور به درستی عمل می کند و جریان برق به خازن منتقل می شود؟ در پایان باید تست کنید که خازن سالم است و جریان کامل را به کمپرسور منتقل می کند؟

اگر موارد گفته شده همگی درست بود، زمان آن رسیده که به سراغ کمپرسور بروید. کمپرسور کولر گازی در بیشتر مواقع قابل تعمیر نیست بلکه نیاز به تعویض دارد. هزینه ی تعویض این قطعه بالاست به همین دلیل تعمیرکار ماهر باید ازتعمیر یا تعویض کمپرسور کولر گازی اطمینان داشته باشد تا هزینه ی زیادی را بر مشتری تحمیل نکند. علائمی که نشان می دهد تعمیر یا تعویض کمپرسور کولر گازی باید اتفاق بیفتد عبارت اند از:

1- فن بیرونی روشن می شود اما کمپرسور روشن نمی شود.

2- زمانی که کولرگازی را روشن می کنیم با اینکه فن داخلی عمل می کند، اما به محض وارد شدن کمپرسور به مدار، فیوز می پرد.

3- کولر گازی (با توجه به توان و قدرت مناسب برای خنک کردن محیط) خنک نمی کند و سرمای کافی ندارد.

4- در تعمیر یا تعویض کمپرسور کولر گازی اگر کمپرسور صدا و لرزش بیش از حد دارد باید تعویض شود.

5- سرسیلندر کمپرسور بیش از حد گرم شود.

6- در قسمت دهش فشار نباشد. یا قدرت وکیوم کردن خط مکش از بین رفته باشد.

7- کمبود روغن در شیشه نمایش از علائم نشت گاز است که با شارژ بموقع می توان روغن کسر شده را به کمپرسور بازگرداند.

تست کمپرسور کولرگازی

بهتر است تاکید کنیم که مجموعه تست هایی که در جهت تعمیر یا تعویض کمپرسور کولر گازی انجام می شود، باید به وسیله ی تعمیرکاران ماهر انجام گیرد تا صحت و سقم آن قابل اطمینان باشد. تعمیر کار باید از روغنی نبودن سوکت های کمپرسور اطمینان حاصل کند. باید همیشه مراقب عایق های موتور کمپرسور بود چرا که از بین رفتن آن موجب اتصال و قطع و وصل سیم های موتور می شود. عایق نبودن موتور کمپرسور موجب سوختن کمپرسور کولر گازی می شود.

تست سیم پیچ

  • تعمیرکار برای تعمیر یا تعویض کمپرسور کولر گازی، بعد از اطمینان از روغنی نبودن سوکت به وسیله ی یک اهم متر که روی بوق Buzzer قرار دارد به چک کردن دو به دو کانکتورهای کمپرسور( S,R,C) می پردازیم.
  • باشنیدن صدای بوق از سالم بودن آن مطمئن می شود.
  • اگر صدای بوق نشنید شاید کمپرسور اورلود کرده، تعمیرکار باید مطمئن شود مشکل از قطعه ی اورلود کمپرسور نیست که کانکتورها را به هم راه نمیدهد.
  • تعمیر کار برای تعمیر یا تعویض کمپرسور کولر گازی نباید تست اتصال بدنه را فراموش کنید( بدنه نباید رنگ شده یا کثیف باشد زیرا مانع اتصال صحیح سیم اهمتر به بدنه است). کانکتورهای کمپرسور نباید به بدنه راه دهد یعنی صدای بوق نباید شنیده شود. تعمیرکار یک سر سیم اهمتر را به کانکتور و سر دیگر را به بدنه کمپرسور یا لوله رفت متصل کند. اگر بوق داشت به معنی راه دادن است که نشان از خرابی کمپرسور و سیم پیچ دارد.

تست صدا

  • یکی از کارهایی که تعمیرکار در جهت تعمیر یا تعویض کمپرسور کولر گازی انجام می دهد اطمینان از کارکرد سیم پیچ و رتور مدت سه ثانیه است.
  • ابتدا کابل استارت را پیدا می کند.
  • سوکت آن را از ترمینال کمپرسور جدا کرده، حالا کمپرسور را با برق مستقیم و یا راه اندازی کولر، روشن می کند.
  • اگر روشن نشد پس سوخته است.
  • در شیوه ی کار تعمیرکاران برای تعمیر یا تعویض کمپرسور کولر گازی اگر صدای غیر طبیعی داشت یا کلا قفل شد و جریان بالایی کشید، نشان از خرابی روتور دارد. در این مورد نیز کمپرسور قابل استفاده نیست و باید عوض شود.
تست صدا

تست کارکرد یا فشار کمپرسور

  • تعمیرکار باید قبل از شروع این تست، برای اطمینان از تعمیر یا تعویض کمپرسور کولر گازی از گیر نکردن شیر برقی و کیپ نشدن لوله مویی اطمینان حاصل کند.
  • قبل از تست درپوش ترمینال را در جای خود محکم کرده مهره آن را ببندد.
  • از عینک ایمنی استفاده کند.
  • سر خود را جلوی ترمینال کمپرسور نیاورد.
  • بیش از 3تا 5 ثانیه تست را ادامه ندهد.
  • ابتدا گاز سیستم را خارج کند.
  • دو روش برای این تست وجود دارد: یک استفاده از گیج مانوفیلد( استفاده از گیج و اندازه ی فشاردهش کمپرسور).
  • روش دومی که تعمیرکار در جهت اطمینان از تعمیر یا تعویض کمپرسور کولر گازی انجام می دهد تست فشار کمپرسور با دست است (کمپرسور در حالت سرمایش روشن کرده. سپس دست یا انگشت خود را جلوی خروجی لوله دهش کمپرسور قرار می دهد. اگر سالم باشد دست تعمیرکار بعد از 3 تا5 ثانیه پس زده می شود. اگر فشار زیادی احساس نکند، دستگاه دچار افت فشار شده و نیاز به تعویض کمپرسور دارد.تست سیم پیچ
تست کارکرد یا فشار کمپرسور

دلیل سوختن کمپرسور در کولرگازی

  • برخورد روغن آلوده به ذرات فلزی با سیم پیچ یا قطعات آهنی.
  • کثیف بودن کندانسور، فیلتر روغن، فیلتر قسمت مکش، فیلتر مدار.
  • کم شدن مبرد و نشت گاز.
  • نامرغوب بودن و یا نا مناسب بودن سیم های لاکی موتور.
  • اشکال در سیم پیچ راه انداز یا کمکی.
  • ولتاژ نامناسب.
  • معیوب بودن فن.
  • کمبود روغن در کمپرسور، نشت روغن یا فرار روغن همراه با گاز باعث قفل شدن قطعات مکانیکی می شود. مطلب روغن کاری کولر گازی را مطالعه کنید.
  • شارژ بیش از حد توسط اپراتور موجب نیاز به تعمیر یا تعویض کمپرسور در کولر گازی می شود.
دلیل سوختن کمپرسور در کولرگازی

راه های جلوگیری از آسیب دیدن کولر گازی

قبل هر چیزی باید بدانید که بهترین کار در صورت مشاهده ی خرابی در کولر گازی این است که برای تعمیر یا تعویض کمپرسور کولر گازی با یک تعمیرکار مجرب مشورت کنید. به هیچ وجه خودسرانه دست به تعمیر کولر گازی نبرید. چرا که کوچکترین ضربه یا اختلال در روغن و … می تواند شما را محتمل به پرداخت هزینه های بالا برای تعویض قطعات کند.

1-حتما به یک اپراتور یا سرویس کار مجرب مراجعه کنید.

2- سرویس کار از قطعات مکانیکی و برقی اصل و مرغوب استفاده کند.

3- در زمان نصب کولر گازی، تعمیرکار از کنترل کردن های ایمنی غافل نشود. کنترل فشار گاز، کنترل دما، کنترل فشار روغن و …

4- محاسبات و طراحی سیم های برودتی را حتما به افراد متخصص و یا تکنسین شرکت ها بسپارید.

راه های جلوگیری از آسیب دیدن کولر گازی

شستشوی سیکل کولر گازی

اگر تکنسین بین تعمیر یا تعویض کمپرسور کولر گازی، گزینه دوم یعنی تعویض این قطعه را انتخاب کرد، باید اول سیکل کولر گازی را شستشو دهد. علت این کار این است که اگر هر جایی از سیکل به علت وجود جسم خارجی یا فاسد شدن روغن کمپرسور مسدود شود، احتمال سوختن کمپرسور وجود دارد. معمولا برای شستن سیکل کولر گازی از گاز ازت استفاده می کنند که روشی بسیار مطمئن و قابل اطمینان است. اما گاهی این کار با استفاده از گاز R22  انجام می شود. البته این روش غیر قانونی است و خطر آسیب دیدگی تکنسین و دستگاه را به همراه دارد. تیم تعمیرات کولر گازی، بهترین و مطمئن ترین روش را برای شستشوی سیکل کولر گازی و سپس تعمیر یا تعویض کمپرسور انتخاب و اجرا می کنند.

تعمیر یا تعویض کمپرسور کولرگازی

تعمیر کمپرسور کولرگازی یا تعویض آن بسته به شرایطی است. باید دید که اختلال و آسیب این قطعه چه قدر است تا در مورد تعمیر یا تعویض آن تصمیم گرفته شود، اما همان طور که در قسمت قبلی نیز اشاره کردیم، تعمیر این قطعه بسیار هزینه بر است. لذا اگر امکان تعویض وجود داشته باشد، تعویض کمپرسور کولرگازی صرفه اقتصادی بیشتری خواهد داشت. برای تعمیر یا تعویض کمپرسور کولرگازی لازم است اجزایی نظیر سیلندر، تیغه ها، لوله های کمپرسور و … بررسی شوند، زیرا ممکن است نارسایی در یکی از این اجزا سبب عملکرد نامناسب کمپرسور کولر شده باشد. با این حال اگر ایراد به طور کلی به قطعه کمپرسور مربوط باشد، تنها گزینه روی میز تعویض کمپرسور کولرگازی است و برای این کار باید از یک مرکز معتبر کمک بگیرید.

تعمیر یا تعویض کمپرسور کولرگازی

وسایل مورد نیاز برای تعمیر یا تعویض کمپرسور کولر گازی

پس از آن که متناسب با نوع و شدت آسیب دیدگی موتور، تصمیم به تعمیر یا تعویض کمپرسور کولر گازی گرفتید، باید ابزار مورد نیاز برای انجام این کار را هم فراهم کنید. هواگاز، سیم جوش، سمباده (برای تمیز کردن سطوح روغنی جهت جوشکاری راحت‌تر) دستمال حوله‌ای یا ساده (برای خنک کردن لوله ها بعد از جوشکاری) فندک، انواع آچار، کپسول ازت برای نشت یابی، گاز متناسب با مدل و ظرفیت کولر، پمپ وکیوم و ابزاری مانند پیچ‌ گوشتی تخت و دو سو، دم باریک یا انبردست، آچارفرانسه و …، وسایلی هستند که به آنها نیاز دارید. بهتر است همه این تجهیزات را فراهم کنید تا در حین تعمیر یا تعویض کمپرسور، با مشکل مواجه نشوید.

وسایل مورد نیاز برای تعمیر یا تعویض کمپرسور کولر گازی

واحد تعمیرات کولر گازی

واحد تعمیرات کولر گازی با پیشرفته ترین امکانات آماده ی ارائه ی بهترین خدمات به مشتریان عزیز است. در این واحد تمام مشکلات کولر گازی از قبیل تعمیر یا تعویض کمپرسور کولر گازی به راحتی قابل حل و فصل است. تشخیص به موقع و سریع متخصصان ما موجب شده است که بیشترین زمان خود را صرف بهبود عملکرد، تعمیر و یا تعویض قطعات کولر گازی از جمله تعمیر کمپرسور کنند. تعمیر کمپرسور کولر گازی از جمله حیاتی ترین و مهم ترین تعمیراتی است که نباید به هر تعمیرکار نابلدی سپرده شود. واحد تعمیرات کولر گازی به راحتی با کمترین هزینه و در کوتاه ترین زمان، به تعمیر کمپرسور کولر گازی می پردازد.

نمایندگی کولر گازی

نمایندگی کولر گازی

تعمیر کولرگازی اسپلیت ، با آگاهی از به روزترین پیشرفت هایی که در زمینه ی کولر گازی اتفاق می افتد؛ دائم به دنبال به روزرسانی محصولات و اطلاعات خود است تا رضایت هر چه بیشتر مشتری را به خود جلب کند. اقدامات موثری که در واردات کولرگازی از این نمایندگی صورت گرفته است موجب شده مراجعین با اطمینان خاطر به انتخاب کولر گازی خود بپردازند. چرا که مشاوره ی رایگان در زمینه ی خرید این امتیاز را در اختیار مشتری قرار می دهد تا به صرفه ترین و با کیفیت ترین محصول را خریداری کند. بهترین و جدیدترین محصولات را از ما بخواهید.

4/5 (3 امتیاز)

مشکلت حل نشده؟😟 معطل چی هستی ؟!🤔 گوشی رو بردار و با 62948(021) تماس بگیر، مشاوره رایگانه!🤩

تعمیر تلویزیون ال جی در محل
نمایندگی تعمیر تلویزیون ال جی در تمامی مناطق ایران
پست های اخیر