علت خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ

علت خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ می تواند مرتبط به بخش سخت افزار و یا نرم افزار دستگاه باشد که تشخیص درست این مسئله نیاز به بررسی های کارشناسانه و دقیق دارد. خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ اگر چه دستگاه را از کار می اندازد اما نمی توان آنرا ناخوشایند قلمداد کرد زیرا این اتفاق از بروز اختلالات جدی تر در دستگاه پیشگیری می کند. به عبارتی دیگر خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ واکنشی از سوی دستگاه است تا ایراد بوجود آمده، نتواند آسیب های جدی به لپ تاپ وارد سازد. خاموش شدن ناگهانی laptop توسط سیستم «خود صیانتی» یا Self-Protecting صورت می پذیرد.

این سیستم در مواقع حساس و بحرانی که احتمال آسیب وجود دارد سیستم را به کلی خاموش یا Shut Down می‌کند. ‌از هیمن روست که در اینگونه مواقع باید از خاموش شدن لپ تاپ خود خوشحال باشید. اما چه اختلالاتی لپ تاپ را ناچار می سازد که سیستم خودصیانتی خویش را فعال سازد؟ در بخش های آتی کارشناسان ما در مرکز تعمیرات لپ تاپ شما را با برخی از رایج ترین علل خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ آشنا می سازند.

علت خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ

بررسی علت خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ

دمای بالای دستگاه

دمای بالای دستگاه یکی از رایج ترین عللی است که خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ را سبب می شود. زمانی که لپ تاپ شما به هر دلیل نتواند دمای مناسب جهت ادامه کار قطعات را فراهم سازد، لپ تاپ سیستم Self-Protecting یا همان خودصیانتی خویش را فعال ساخته و خودبخود خاموش می شود.

اگر پیش از خاموش شدن ناگهانی دستگاه، متوجه دمای بالا و خروج باد گرم از لپ تاپ شدید، می توانید این احتمال را بدهید که خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ به دلیل عدم تهویه مناسب دستگاه صورت گرفته است. بنابراین بهتر است بررسی های مرتبط با بخش های درگیر با تهویه دستگاه، نظیر فن پردازنده، فن کیس و فن گرافیک انجام شود.

شنیدن صدای نابهنجار در قسمت فن نیز می تواند نشانی از وجود اختلال در بخش تهویه لپ تاپ باشد. جهت اطمینان از وجود اختلال در این بخش از دستگاه بهتر است از نرم افزارهای عیب یابی استفاده کنید، چون باز کردن لپ تاپ علاوه بر اینکه کار مشکلی است، ضمانت آن را نیز باطل خواهد کرد. نرم افزار عیب یابی معمولا در سایت سازنده لپ تاپ ها موجود است، اما اگر نبود می توانید آن را از سایت های دیگر دانلود کنید.

نقص سخت افزاری

یکی دیگر از علت هایی که سبب خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ می شود وجود نقص سخت افزاری در دستگاه است. اگر در طول روزهای اخیر سخت افزار جدیدی به دستگاه خود افزوده و پس از آن شاهد خاموش شدن لپ تاپ شده اید بدیهی است که اشکال پیش آمده مرتبط با همان سخت افزار جدید است. بنابراین بهتر است سخت افزار جدید را از دستگاه خارج کرده و آن را کنار بگذارید.

سخت‌افزارهای اصلی که در این مورد باید مد نظر داشته باشید، عبارتند از: RAM، CPU، Mainboard و کارت گرافیکی. همچنین گاهی این موضوع مربوط به Power دستگاه نیز می‌تواند باشد. 

مورد دیگری که سبب بروز نقص سخت افزاری و به تبع آن خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ می شود رطوبت یا نفوذ آب و بخار آب به درون لپ تاپ است. این اتفاق می تواند باعث بروز تغییراتی در قطعات الکترونیکی شود که اصطلاحاً به آن سولفات شدگی می گویند. اگر یکی از قطعات روی مادربرد دچار چنین مشکلی شده باشد از نظر ظاهری کاملا قابل تشخیص است. با شست و شوی قطعه توسط مسواک و تینر فوری می توان این مشکل را برطرف کرد. در صورت عدم رفع این اشکال می بایست قطعه معیوب تعویض شود.

وجود اشکال در باتری لپ تاپ

استفده از باتری مشکل دار یکی دیگر از دلایلی است که ممکن است سبب خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ شود. همانگونه که می دانید باتری اغلب لپ تاپ ها عمر مفید مشخصی دارد که با طی آن می بایست باتری کنار گذاشته شود. حال اگر عمر مفید باتری تمام شده باشد و کاربر همچنان به استفاده از باتری بی کیفیت ادامه دهد ممکن است لپ تاپ با خاموش شدن ناگهانی به این کار واکنش نشان دهد.

در چنین شرایطی می بایست نسبت به خرید باتری جدید اقدام کرد و باتری معیوب را کنار گذاشتو پیش از خرید باتری جدید می توان به مدت چند روز صرفا با آداپتور و شارژر با لپ تاپ کار کرد. پس از تعویض باتری لپ تاپ ، در صورت سلامت کامل و عدم وقوع خاموشی ناگهانی می توان نتیجه گرفت که اشکال پیش آمده به دلیل باتری بوده است.

اشکالاتی در رم لپ تاپ

رم دستگاه یکی دیگر از قطعات دستگاه است که می توان علت خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ را در آن جستجو کرد. اختلال در حافظه رم می تواند خود را به اَشکال گوناگونی نظیر هنگ کردن، کُند شدن، پیغام خطای صفحه آبی، ری استارت های ناگهانی، خاموش شدن های ناگهانی و … نشان دهد.

البته باید توجه داشت که با بروز این اختلالات نباید سریعاً اقدام به تعویض رم کرد. (تعویض رم می بایست پس از بررسی های کارشناسانه و اطمینان از وجود اشکال غیرقابل تعمیر در این قطعه انجام شود). عموماً دیده شده با سرویس رم به وسیله اسپری های مخصوص، مشکل برطرف شده است.

ولتاژ شارژ اشتباه

اگر گیمر حرفه ای هستید و در میان بازی لپ تاپ شما خاموش شد این احتمال وجود دارد که مشکل از ولتاژ شارژ است. بسیاری از بازی ها نیاز به شارژ با ظرفیت ولتاژ بالا را دارند (ولتاژ ۱۰۰ تا ۲۴۰ ولت) با این وجود بسیاری از کاربران این مساله را درک نمی کنند و به جای آن از شارژرهایی با ولتاژ ۹۰ ولت یا کمتر استفاده می کنند.

بازی ها یکی از مهم ترین دلایل مصرف شدن منابع در لپ تاپ هستند به ویژه آنکه طرفداران بازی علاقه به اجرای بازیی ها با سرعت بالا را دارند. بنابراین بهتر است پیش از هر چیز، از ولتاژ درست دستگاه خود مطمئن شوید.

وجود بدافزار یا ویروس

وجود بدافزار یا ویروس در دستگاه از دیگر عللی است که ممکن است سبب خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ شود. برخی از ویروس ها کامپیوتر شما را خاموش می کنند و سپس آن را مجددا روشن می کنند. این ویروس ها معمولا توسط یک برنامه خاص در کامپیوتر شما اجرا می شوند. برای برطرف کردن این مشکل یک آنتی ویروس به روز نصب نمائید تا از آلوده نبودن و اسکن روزانه کامپیوترتان مطمئن شوید.

این موضوع معمولا در مواردی رخ می‌دهد که کلید خاصی را فشار دهید یا برنامه خاصی را اجرا نمایید. در این شرایط بد‌افزار برای حفاظت از خود یا انجام کاری خاص، سیستم را خاموش می‌کند. راه چاره تنها اتکا به یک نرم‌افزار امنیتی قوی و قابل اعتماد است.

اختلال در عملکرد درایور گرافیک یا Display

نصب سیستم عامل جدید و تغییر درایور کارت گرافیک یا Display نیز می‌تواند از د،لایل خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ باشد. به ویژه اگر کمی هم با تنظیمات BIOS سر و کله زده باشید این احتمال وجود دارد که لپ تاپ شما ناگهان خاموش شود.

برای فهمیدن اینکه مشکل از درایور است یا نه، یک راه این است که به دنبال فایل‌های dump در سیستم و پس از خاموشی اتفاقی بگردید. با بررسی این فایل احتمالاً دلیل اشکالات پیش آمده در دستگاه برای شما روشن خواهد شد.

مرکز تعمیرات لپ تاپ

نمایندگی تعمیرات لپ تاپ برخوردار از دو ویژگی بارز و برجسته است که تمایز و پیشروی این مرکز را در میان سایر مجموعه های هم رده سبب گشته است. ویژگی نخست این مجموعه همکاری با تیمی از زبده ترین و خبره ترین کارشناسان و مهندسان دو حوزه سخت افزار و نرم افزار تعمیرات لپ تاپ است که به دلیل تجربه بالا و حضور در همایش های بین المللی قادر به رفع و حل کلیه اشکالات ایجاد شده در این دستگاه به بهترین نحو ممکن هستند. ویژگی دیگر بهره مندی این مرکز از پیشرفته ترین تجهیزات دو حوزه سخت افزار و نرم افزار است که هر شش ماه یکبار همگام با تکنولوژی های این حیطه- بروزرسانی می گردند.

بروزرسانی تجهیزات این مجموعه سبب می گردد تا مهندسان تعمیر بتوانند کارآمدترین متدهای تعمیر لپ تاپ را بر روی این دستگاه ها اِعمال نموده و پیاده سازند. این دو ویژگی به شکلی بارز و برجسته در میان تمامی واحدهای ارائه دهنده خدمات، قابل مشاهده است. رفع مشکل خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ تنها یکی از سرویس های ارائه شده در این مرکز است که در این صفحه به آن پرداختیم. سایر خدمات و واحدهای تعمیرات لپ تاپ فعال در این مرکز، در بخش زیر معرفی می گردند.

3.7/5 (4 امتیاز)

مشکلت حل نشده؟😟 معطل چی هستی ؟!🤔 گوشی رو بردار و با 62948(021) تماس بگیر، مشاوره رایگانه!🤩

تعمیر تلویزیون ال جی در محل
نمایندگی تعمیر تلویزیون ال جی در تمامی مناطق ایران
پست های اخیر