پمپ کولر آبی

پمپ آب از جمله قطعات مهم و حیاتی سرمایشی کولر آبی است. با اینکه این کولر از جمله پر مصرف ترین سیستم های سرمایشی است؛ اما در مناطق گرم و خشک که امکان استفاده از کولر گازی وجود ندارد، همچنان اولین گزینه ی انتخابی است. ساختمان فنی کولر آبی بسیار ساده بوده به همین سبب هزینه ی خرید، نگهداری و تعمیر آن چندان بالا نیست. در این مقاله، پمپ کولر آبی که مهم ترین عمل سرمازایی (یعنی آب رسانی به پوشال ها) را انجام می دهد مورد بررسی قرار گرفته است تا کاربر کولر آبی با زوایای پنهان این قطعه آشنایی کامل پیدا کند. برای آشنایی با تاریخچه کولر آبی این مطلب را بخوانید.

3.4/5 (12 امتیاز)

 انواع پمپ کولر آبی

به طور کلی می توان در مورد پمپ کولر آبی گفت که جنس بدنه ی آن ها اغلب از فلز، پلاستیک و یا پلیمر می باشد. موتور الکتریکی این پمپ ها از نوع تک فاز القایی با قطب چاک دار هستند. البته نوع دیگر تقسیم بندی نیز وجود دارد که نیروی محرکه ی سیستم در نظرگرفته می شود. این پمپ ها با جریان الکتریسیته کار نمی کنند بلکه مکانیکی هستند و از نیروی گردش موتور کولر گازی، نیروی خود را تامین می کنند. در ادامه انواع پمپ های مورد استفاده در کولرهای آبی (صرف نظر از نوع مکانیکی آن ها) عنوان خواهد شد با ما همراه باشید.

  • پمپ کولر آبی با استاتور بالشتکی
  • پمپ کولر آبی با استاتور بوبینی

عملکرد پمپ کولر آبی

به طور کلی پمپ کولر آبی از یک سیستم تشکیل شده است که با دریافت ولتاژ 220 ولت در جهت و سرعتی مشخص شده حرکت می کند. در این زمان پره ها به حرکت درآمده، با حرکت پرده ها آب بالا می آید و از طریق شیلنگ خروجی، آب پمپ کولر آبی به انشعاب گیر انتفال پیدا می کند. به این صورت عمل اصلی پمپ کولر آبی با رطوبت آب صورت می گیرد. با چرخش آب در پوشال ها عمل سرمایشی کولر آغاز می شود.

 اجزای سازنده ی واتر پمپ

پمپ کولر آبی با وظیفه ی آب رسانی به توزیع کننده های کولر باعث خنک شدن باد حاصله می شود. به طور کلی واتر پمپ از ورق های آهن سیلیس دار ساخته شده اند که دو قسمت کلی دارند 1-موتور(الکترومکانیکی) 2- پمپ( مکانیکی). در ادامه قسمت های مختلف یک پمپ بررسی می شود. با ما همراه باشید.

  1. کلاهک پمپ در قسمت بالایی پمپ قرار دارد .مثل چتر محافظ پمپ است تا آب به داخل آن ورود نکند.
  2. پایه پمپ کولر آبی با وظیفه ی پمپاژ آب به پوشال ها، در داخل مخزن قرار می گیرد.
  3. کفی پمپ با نقش آب بندی پمپ کولر آبی، در زیر بدنه نصب شده است.
  4. پروانه عملکردی شبیه توربین یا چرخنده دارد. داری سه یا چهار پره می باشد.
  5. چپقی پمپ کولر آبی با وظیفه ی انتقال آب به سه راهی، محل قرارگیری شیلنگ است.

عیب یابی پمپ کولر آبی

برای اینکه بتوانیم به راحتی و بدون دردسرهای تعمیر، برای چند سال متوالی از کولرهای آبی استفاده کنیم، بهتر است ابتدای فصل گرما، کولر را به صورت تخصصی سرویس کنیم. برای این کار بهتر است به یک تعمیرکار با تجربه مراجعه کرد؛ چرا که سیستم ساده ی پمپ کولر آبی، با یک سهل انگاری کوچک با اختلال رو به رو می شود. در ادامه یکسری مطالب حیاتی و مهم در زمینه ی عیب یابی کولر و سرویس پمپ کولر آبی را بیان می کنیم تا در صورت بروز، هر چه سریع تر اقدامات لازم برای رفع آن صورت گیرد.

  • درست نصب کردن پمپ کولر تا در اثر نفوذ آب دچار سوختگی نشود
  • نصب کردن درست سه راهی تا آب روی پمپ نریزد
  • تعیین سطح آب توسط شناور سالم (نه بیشتر و نه کمتر)
  • بررسی شیلنگ آب خروجی از پمپ که دچار انسداد نباشد

  • روغن کاری و سرویس دوره ای پمپ کولر آبی( پاک کردن جرم و سولفاته های معمول)
  • استفاده از سبد یا بسکت صافی برای جلوگیری از ورود اشیا و ذرات ریز برای پمپ
  • چرخاندن شفت و پره ها قبل ازشروع فصل آغاز به کار کولر
  • اطمینان از چرخش درست پره ها با نبود شی خارجی

بهترین مکان برای نصب پمپ کولر آبی

عموما تولید کننده ها پمپ را در داخل کولر در جای مناسب قرار داده اند اما به طور کلی بهترین جا برای نصب پمپ کولر آبی، در حالت تماس مسطح با کف کولر، در دورترین جایگاه نسبت به پوشال ها و نزدیک ترین جایگاه نسبت به فن دمنده است.

سوختن پمپ کولر آبی و تاثیر آن بر موتور کولر

عملکرد واتر پمپ ها به گونه ای است که اگر آب کافی در کولر نباشد موجب سوختگی پمپ می شود. البته باید بدانیم که سوختن پمپ ربطی به سوختن موتور اصلی کولر ندارد. در حالت نبود آب و خاموش بودن پمپ کولر آبی، فن دمنده ی کولر می تواند مانند یک پنکه عمل کند. اما به دلیل حرارت بالایی که در زمان کار کردن موتور اصلی کولر به وجود می آید امکان سوختن موتور به مراتب بالا می رود.

خدمات تخصصی تعمیرات کولر آبی

واحد تعمیر کولر آبی با در دست داشتن جدیدترین ابزار های تعمیراتی، آماده ی خدمت رسانی به مشتریان عزیز است. در این واحد علاوه بر تعمیر و یا تعویض پمپ ولر آبی خدمات دیگر ارائه می شود نظیر سرویس کامل کولر، تعمیر و یا تعویض قطعات مختلف موتور کولر آبی، فن، کانال داخلی و خارجی، پولی ها(فلکه ها)، تسمه پروانه، یاتاقان و … . در این واحد تعمیراتی مشاهده خواهید کرد که با صرف کمترین زمان برای تعمیر، بهترین خدمات را دریافت کرده اید. از دیگر ویژگی هایی که برای این واحد تعمیراتی می توان نام برد، تخصصی بودن تعمیرات قطعات مختلف کولر آبی است. همین امر موجب کم تر شدن هزینه های تعمیراتی برای مشتریان شده است. عنوان بهترین واحد تعمیراتی، به سادگی به دست نمی آید. ما سال ها تجربه ی خود را در اختیار مشتریان قرار داده ایم تا اینگونه رضایت آن ها جلب شده است.

نمایندگی کولر

نمایندگی تعمیرات کولر ، همقدم با پیشرفت های روز دنیا در مسیر تکنولوژی حرکت می کند. همین مساله موجب شده است تا به روزترین محصولات کمپانی های مختلف را در اختیار مشتریان قرار دهد. سابقه ی طولانی نمایندگی کولر، موجب شده تا نیاز اصلی مشتری را به راحتی شناسایی کند. همین امر موجب ازدحام خیل مشتریان در واحدهای مختلف فروش این نمایندگی شده است. اگر از جمله کاربرانی هستید که زمان زیادی را در انتخاب کولر صرف می کنید، حتما به نمایندگی کولر مراجعه کرده تا از مشاوره های پیش از خرید آن بهره مند شوید و به راحتی در کوتاه ترین زمان، بهترین محصول را با نازل ترین قیمت خریداری کنید.

تعمیرات کولر

تعمیرات کولر با هدف مشتری مداری، تمام سابقه ی خود را به کار بسته است تا با رعایت استاندارهای جهانی در زمینه ی تعمیر انواع کولر(آبی و گازی) سر آمد همصنفان خود شود. خدمات بسیار متنوعی که در مرکز تعمیرات کولر در اختیار مشتریان قرار می گیرد موجب شده تا به نخستین انتخاب مردم بدل شود. تجربه ی کاری بالای تکنسین ها در کنار استفاده از دستگاه های جدید عیب یابی و ابزارآلات پیشرفته تعمیراتی، هر مشکل حل نشدنیِ کوارهای مختلف آبی و گازی را قابل حل کرده است. وجدان کاری کارشناسان این مرکز تعمیراتی موجب شده است تا در هنگام نیاز به قطعه، قطعات اورجینال ساخت کمپانی ِکولر، تنها انتخاب تعمیرکار باشد.

3.4/5 (12 امتیاز)

مشکلت حل نشده؟😟 معطل چی هستی ؟!🤔 گوشی رو بردار و با 62948(021) تماس بگیر، مشاوره رایگانه!🤩

تعمیر تلویزیون ال جی در محل
نمایندگی تعمیر تلویزیون ال جی در تمامی مناطق ایران
پست های اخیر