هر آن چه که باید در مورد شبکه مش بی سیم بدانیم

دنیای فراگیر اینترنت این روز ها سراسر جهان را فراگرفته است. در هر جای دنیا که باشید به واسطه ارتباطات اینترنت، می توانید با فرسنگ ها دورتر از خود ارتباط داشته باشید. گسترش نیاز و تقاضا برای شبکه های اینترنت، منجر به گسترش شبکه های بی سیم شده است. شبکه های اینترنتی بی سیم خانگی کاربرد زیادی دارند. اما بشری که همیشه به دنبال بهترین است، به سرعت کم شبکه های بی سیم اینترنت خانگی قانع نیست و به دنبال یک شبکه سریع تر و پر قدرت تر است. شبکه ای که با سرعت بالای خود بتواند در هر جایی اتصال اینترنت را برقرار کند. شبکه مش بی سیم یکی از دستاورد های ارزش مند بشر است که شما را به دنیای پر سرعت شبکه های بی سیم دعوت می کند. اگر شما هم دوست دارید بیشتر در خصوص این شبکه هیجان انگیز بدانید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

شبکه مش بی سیم چیست؟

سیستم های بی سیم امروزه گستردگی بسیار زیادی دارند. این سیستم ها اساس اتصال بین تجهیزات مختلف الکترونیکی با شبکه اصلی هستند. به صورت رایج، اکثر سیستم ها بر اساس شبکه وای فای عمل می کنند. اما برای کسانی که به دنبال یک شبکه گسترده تر و کاربردی تر هستند، شبکه بی سیم مش می تواند یک گزینه جایگزین و بسیار پر کاربرد محسوب شود. به شبکه Mesh، شبکه وایرلس مش نیز گفته می شود.

ساختار شبکه مش به چه صورت است؟

این شبکه همان طور که از نام آن نیز می توان فهمید، به صورت بی سیم عمل می کند. در این سیستم به هیچ روتری برای تامین اینترنت نیاز نیست. به جای روتر در این شبکه بی سیم از یک دستگاه به نام مش استفاده می شود. اما این دستگاه به چه صورت است و چه ساختاری دارد. در واقع دستگاه مش به نوبه خود متشکل از چند روتر کوچک است که به این روتر های تشکیل دهنده دستگاه اصطلاحا node گفته می شود. این نود ها در کنار هم دستگاهی را تشکیل می دهند که می تواند ارائه دهنده یک شبکه بی سیم گسترده و کاملا فراگیر باشد. شبکه ای که قدرت و سرعت آن در مقایسه با شبکه های بی سیم معمول بسیار بیشتر و بالاتر است.

مفهوم شبکه مش بی سیم از چه زمانی مطرح شده است؟

برای اولین بار در سال 1980 این شبکه مورد توجه قرار گرفت و نام شبکه مش مطرح شد. این نام ابتدا در آزمایش های گروه های نظامی مورد اشاره قرار گرفت و این گروه از آن برای فعالیت های گسترده خود بهره برد. اما نقطه شروع گسترده این شبکه در سال 1990 بود. در این سال کاربرد شبکه مش بی سیم به صورت تجاری مورد توجه قرار گرفت و به صورت گسترده در دسترس کاربران قرار گرفت. بعد از آن با گذشت دوره های مختلف و گسترش قابلیت های این شبکه های بی سیم، محبوبیت و کارایی آن نیز افزایش یافت. به نحوی می توان گفت شبکه Mesh سه نسل تکنولوژی را پشت سر گذاشته است.

چرا شبکه مش جایگزین شبکه های وای فای شده است؟

حال سوال این جاست که چرا این شبکه محبوبیت بیشتری یافته و اصولا چرا باید به جای شبکه های وای فای معمول از یک شبکه بی سیم مش استفاده کنیم؟ شبکه های وای فای کارایی خوبی دارند اما این کارایی و آنتن دهی در همه جا و تمامی نقاط یکسان نیست. خصوصا در یک خانه یا از همه مهم تر یک اداره ممکن است آنتن دهی شبکه بی سیم وای فای در برخی نقاط که اصطلاحا نقاط کور نامیده می شوند ضعیف شود و در نتیجه در برخی قسمت ها ارتباط اینترنتی برقرار نشود. در چنین حالتی یک شبکه بی سیم فراگیر تر و بسیار قدرت مند تر می تواند یک جایگزین خوب باشد. این همان کاری است که یک شبکه مش بی سیم انجام می دهد. این شبکه ها خصوصا در ساختمان های بزرگ مانند شرکت ها و ادارات می توانند یک گزینه عالی برای شبکه بی سیم باشند. با جایگزین کردن شبکه Mesh به جای شبکه های معمول وای فای می توان از بروز مشکل در اتصالات اینترنت جلوگیری کرد.

نحوه عملکرد شبکه مش به چه صورت است؟

همان طور که گفته شد یک دستگاه مش از تعدادی از سخت افزار های شبکه و تعدادی روتر به نام نود تشکیل شده است. این نود ها به شبکه مش بی سیم این امکان را می دهند تا یک شبکه فراگیر را تشکیل دهند. اساس کار آن ها به این صورت است که یکی از آن ها به مودم دارای اینترنت متصل شده و مابقی نود ها سیگنال ها را دریافت می کنند و آن ها را در تمامی فضا ها و بخش های اطراف شان پخش می کنند تا به این ترتیب یک توزیع متوازن و کامل اینترنت در تمامی بخش ها به دست آید. این نود ها مانند گره هستند و با ارتباطی که با هم دارند، گستردگی شبکه را فراهم می کنند. این نود ها مانند ایستگاه های گیرنده در دستگاه مش عمل می کنند. وجود روتر های متعدد در این دستگاه ها موجب می شود که هر زمان گره نزدیک تر به مودم به آن وصل شده تا به این ترتیب اتصال همیشه کامل و پر قدرت باقی بماند.

راه اندازی یک شبکه مش بی سیم

برای این که بتوانید یک شبکه Mesh را راه اندازی کنید، در ابتدا باید دستگاه مش و تجهیزات مورد نیاز آن را خریداری کنید و سپس تنظیمات لازم را برای استفاده از این شبکه بی سیم انجام دهید. به صورت کلی راه اندازی و استفاده از یک شبکه مش بی سیم به نسبت راحت و بدون دردسر است و در مدت زمان کمی قابل انجام است. نکته مهم دیگر این است که روتر های مش موجود تنوع و کیفیت های متفاوتی دارند. انواع دو کاناله و سه کاناله این دستگاه ها کیفیت و سرعت بالاتری را ارائه خواهند داد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص راه اندازی شبکه ها می توانید به مقاله راه اندازی شبکه های بی سیم مراجهه کنید.

آیا استفاده از دستگاه مش ضرورت دارد؟

حال که با شبکه مش بی سیم و قابلیت های آن آشنا شدیم، سوال این جا است که آیا خرید و استفاده از دستگاه های مش به جای شبکه های معمول خانگی ضرورت دارد یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که هر شبکه ای یا بهتر است بگوییم هر فناوری همراه خود معایبی نیز دارد که باید در هنگام خرید و استفاده از آن، آن ها را نیز در نظر گرفت. شبکه بی سیم مش قدرت و سرعت خوبی را ارائه می دهد و خصوصا برای مکان های بسیار بزرگ، مشکل قطع و وصلی اینترنت را ندارد. اما با این حال برخی معایب را نیز باید در نظر گرفت. به صورت کلی از آن جایی که شبکه های بی سیم مش در حال توسعه هستند، هنوز باگ های زیادی دارند. مهم ترین مساله در خصوص استفاده و کاربرد یک شبکه Mesh مشکل امنیت شبکه است. علاوه بر این عدم آشنایی کامل با این شبکه ها، گسترش شرکت های ارائه دهنده شبکه های مش، نیاز به به روز رسانی و بروز مشکل در گسترش نود های شبکه و مواردی از این قبیل موانعی است که خرید یک شبکه مش بی سیم را با ابهام مواجه می کند.

 

Rate this post

مشکلت حل نشده؟😟 معطل چی هستی ؟!🤔 گوشی رو بردار و با 62948(021) تماس بگیر، مشاوره رایگانه!🤩

تعمیر تلویزیون ال جی در محل
نمایندگی تعمیر تلویزیون ال جی در تمامی مناطق ایران
پست های اخیر